Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14. Ideové proudy a 1848

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (105.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

14. IDEOVÉ A KULTURNÍ PROUDY 19. STOLETÍ ,1848 V EVROPĚIdeové a kulturní proudy 19. století

Romantismus

 Záliba v historii
 Útěk do přírody
 Emoce
 Motiv nešťastné lásky, anti-hrdina
 Vznik nacionalismu
 Snaha hledat a znovu definovat národ
 Zemské vlastenectví
 Jazykový nacionalismus
 Roste napětí mezi různými etniky
 Mácha, jezerní básníci
 Malíři: Caspar D. Friedrich

Biedermeire

 Umělecký směr+ životní styl
 Specifická odrůda romantismu v rakouském prostředí
 Podle nich romantismus přinášel jen válku
 Užité umění
 Typický pro měšťanskou kulturu
 Kryje se s obdobím Metternichovského absolutismu
 Vrcholným dílem je Babička

Liberalismus

 Vzniká v Anglii 17. století
 Vychází z myšlenek Johna Locka, osvícenství
 Požaduje osvobození
 Spravedlnost
 Tolerance
 Důraz na rozumové poznání
 Stát má sloužit společnosti
 Svoboda tisku, voleb
 1848- často liberální vůdci
 Co nejvyšší míra svobody a individualismu
 Omezení státu do hospodářství
 Neoliberalismus= omezení role státu, hlavním pohonem pokroku je trh
 Liberální volič-usiluje o co největší svobodu

Konzervatismus

 Zakladatel: Edmund Burke

 Konzervatismus preferuje hodnoty, které vyházejí z národních a náboženských zvyků
 Je proti náhlým změnám
 Podporuje význam rodiny, národa a církve
 Např. František Josef I.
 Tradice, morálka, autorita, majetek, přirozená nerovnost
 Ctění soukromého majetku

Socialismus

 Thomas Campanella-sluneční stát
 Utopie-neexistuje soukromé vlastnictví, vzdělání, práce, sounáležitost
 Lidé jsou chápáni jako sociální bytosti, pro které je přirozeným vztahem spolupráce,

nikoli soutěživost a konkurence

 Odpor ke kapitalismu
 Prosazuje rovnost
 Lidé jsou si nerovní, kvůli nerovné třídní struktuře
 Soukromé vlastnictví nahrazeno společným vlastnictvím
 Rozpadá se do dalších směrů

Komunismus

 Kapitalismus chce nahradit beztřídní společnosti, založenou na společném vlastnictví
 Karl Marx
 1848- manifest komunistické strany
 Marxovu teorii si pak poupravuje Lenin, Mao, Stalin
1917- revoluce v Rusku Stává se demokratický socialismus
 Zmenšování sociálních nerovností

Anarchismus

 2. polovina 19. století
 Lidé jsou zkaženi, protože žijí ve státě
 Společnost bez sociální, ekonomické a politické hiearchie
 Žádná nadvláda člověka nad člověkem
 Intelektuální anarchismus
 Teroristický anarchismu
 Rané anarchistické myšlenky-Lao C
 1896- manifest anarchistů českých
 Anarchističtí buřiči-Dyk, Gellner, Šrámek

Kapitalismus

 Ekonomický systém
 Výrobní prostředky jsou v soukromém vlastnictví
 Vzniká tak kapitál, který je dále investován
 Tržní hospodářství=volný trh
 Upravoval se zákoník práce atp. k obrazu kapitalistů=) dětská práce atd.

Témata, do kterých materiál patří