Otázka 1 - Vývoj křesťanství od vzniku po současnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka 1 – Vývoj křesťanství od vzniku po současnost
-
Vznik a počátky křesťanství
Křesťanství vzniklo jako odnož judaistického náboženství v Galileji (sever Palestiny)
Judaismus vznikl v 14. stol. př. n. l. tamtéž, odlišoval se v pohledu na boha
Řekové vnímali bohy jako nadpřirozené bytosti ovládající různá odvětví Kosmu
Judaismus vnímal Boha jenom jednoho, který existuje mimo vesmír, ale kontroluje ho
Ježíš (Ješua Hanocri) se narodil v Betlémě roku 4 př. n. l. tesaři Josefovi a Marii
Přibližně ve svých 30 letech přijal křest od proroka Jana Křtitele (zmíněn v Bibli)
Po pokřtění začal hlásat své reformované judaistické učení
Jeho základem bylo odpuštění, láska ke všem bližním a pohrdání světskými statky
Mezi jeho hlavními stoupenci (12 apoštolů + Jidáš) byl i Petr, budoucí papež
Kritizoval postoj judaistické církve vůči Římské říši (jinověrci platí poplatky)
Ve svých 33 letech přijel do Jeruzaléma, kde byl zatčen pro „pobuřování“ svým učení
Židovští kněží využili své pravomoce a odsoudili Ježíše k smrti ukřižováním
To se odehrálo v období svátků Pesach (Velikonoce)
Po 3 dnech byl jeho hrob nalezen prázdný, z čehož vznikla pověst o Zmrtvýchvstání
Díky Apoštolům se křesťanství šířilo dál jako víra, šířila ho hlavně idea posmrt. života
Nejstarší křesťanské obce vznikali v asijské oblasti Římské říše
Brzy se však křesťanství znelíbilo ŘŘ, protože neuznávalo božskost státního aparátu
Zároveň se šířilo mezi otroky, pocházelo ze vzpurné oblasti Judeje, křesťané neválčili
18. 12. 63 propukl Velký požár Říma, za který byli obviněni křesťané
Následovalo první pronásledování křesťanů, kdy byl ukřižován i sám apoštol Petr
Největší systematické pronásledování křesťanů začalo až za císaře Diokleciána
284 n. l. – Dioklecián se stává císařem (začátek Dominátu, nechal si říkat dominus)
V této době počet křesťanů vzrostl, což škodilo Diokleciánovým hospodář. reformám
Postupně vydal proti křesťanům 3 dekrety (ničení knih, zatýkání kněží, odstranění)
-
Konstantin Veliký
Když se v roce 305 n. l. ujal po Diokleciánovi moci Konstantin Veliký, pokračoval v některých jeho reformách
Výjimkou však byl jeho vztah ke křesťanství, které vnímal jako pojítko Římské říše
313 n. l. – Konstantin vydává Edikt milánský, který zrovnoprávňuje křesťanství
Křesťanství se tak stalo uznávaným náboženstvím, které císař podporoval
I přesto, že v této době již bylo výborně organizované, jeho stoupenci se neshodovali
325 n. l. – svolání Prvního koncilu do Nikaje, svolaného Konstantinem (pohanem)
Tam došlo ke sjednocení myšlenek církve a odsouzení nevyhovujících adaptací víry
Takto bylo odsouzeno Ariánství, které hlásá pozemský původ Ježíše (viz. pravoslaví)
Z křesťanské víry se stává náboženská instituce
Sám Konstantin se dal pokřtít až na smrtelné lóži (zemřel 22. května 337)
380 n. l. – císař Theodosius prohlašuje křesťanství jako jediné náboženství ŘŘ
Postupně se rodí 2 centra křesťanství: Řím a Konstantinopole (Cařihrad)
-
Křesťanství v raném středověku
476 n. l. – zaniká Západořímská říše (nestabilita, nájezdy barbarů, stěhování národů)
Křesťanská obec přebírá roli ochránce učenosti (529 – zavření Platonovy akademie)
Prvním papežem po pádu Říma se stal Řehoř I. (64. v pořadí, umřel 12. března 604)
Silně se uchytí ve Franské říší, kde Ludvík z Merovejců příjme křesťanství
Z Franské říše se pak křesťanství dále šířilo (vazby křesťanství na západní Evropu)
V Byzantské říši se uchytil cézaropapismus (císař stojí v čele církve jako laik)
Vznikají rozdíly oproti křesťanství na západě, základy pravoslavné víry
Odchýlení od antiky, ikony, postavení panovníka nad papeže
Když panovník příjme křesťanství, dochází ke christianizaci celé země
Křesťanství se šíří do zbytku Evropy (jeden bůh, jeden panovník, jeden národ)
864 n. l. – Boris I. Michal, bulharský panovník, přijímá křesťanství z Byzance
863 n. l. – Cyril a Metoděj přichází na Velkou Moravu a přináší hlaholici
Jejich učení se rozšířilo až do Kyjevské Rusi, kde se uchytila hlaholice (dnes azbuka)
945 n. l. – kněžna Olga jako první panovnice Kyjevské Rusi přijímá křesťanství
Později byl svatořečena, a to ruskou církví, tak i církví římskokatolickou (svátek 11.7)
Kolem roku 1000 dochází ke christianizaci vikingů, čímž končí doba jejich cest
-
Boj o investituru, Velké schizma a Křížové výpravy
Církev byla v Raném středověku významnou institucí s malou mocí
O tom, kdo bude vykonávat významné církevní úřady rozhodoval panovník a šlechta
To se však změnilo v 2. polovině 11. století, kdy církev nabyla majetku a bohatství
Církev se tak postavila za svou věc, rozhodla se vymanit ze světské moci šlechty
Tento spor (2. pol. 11. stol – 13. stol.) nazýváme bojem o investituru
Nakonec církev získala kontrolu nad sebou samým a později zasahovala do politiky
V 11. století také došlo k rozkolu a následovném rozdělení křesťanské církve
Hlavní příčinou tohoto rozkolu byly rozdíly mezi bývalou ZŘŘ a VŘŘ (Byzancí)
Cézaropapismus, spor o autoritu papeže, spor o výklad původu Ježíše Krista,…
Tehdejší papež, Lev IX., se snažil situaci uklidnit, paradoxně pomohl k rozkolu
Toto rozdělení křesťanské církve označujeme jako Velké schizma
V červenci 1054 byl exkomunikován patriarcha Michael Kerullaria a jeho stoupenci
Tímto datem je označováno oficiální rozdělení církve na katolickou a pravoslavnou
Na konci 11. století začala územní „náboženská“ expanze Evropy
Evropa se snažila získat nová území, především ta ovládána jinověrci (muslimy)
Kromě reconquisty (násilná christianizace pyrenejského ostrova) se konalo celkem 8 křížových výprav na Blízký východ (některé byly vedeny na Balt, viz Přemysl O. II. )
Tyto války byly vedeny za účelem osvobození Svaté země od seldžuckých Turků
Ke Křížové výpravě vyzval poprvé papež Urban II. v roce 1091 (odpuštění vojákům)
Účastnili se jich dobrovolníci, templáři i králové (Anglie, Francie, SŘŘ, Norsko,…)
Jedině 1. a 5. výprava byla úspěšná, ostatní byly fiasko
Mezi 4. a 5. výpravou se odehrála Křížová výprava dětí (1212)
Ta byla vedena fanatiky, skončila katastrofálně (děti, které přežily, byly zotročeny)
13. 4. 1204 – Vydrancování Cařihradu, snaha Benátek o obchodní oslabení Byzance
Důsledky: výměna vědomostí, tvrdá zkouška křesťanství, podpora obchodu
-
Husitství, Martin Luther a vznik protestantství
První snahy o reformaci církve se objevují na začátku 15. století
V této době církev upevnila svou moc, stala se bohatou a zasahuje do světských věcí
Začal prodej odpustků (za peníze vám váš hřích bude odpuštěn)
Proti tomu se staví anglický reformátor Jan Viklef, který ovlivnil Jana Husa
Za lokální reformaci můžeme považovat husitství
To navazuje na myšlenky Jana Husa, který za něj byl 6. 7. 1415 upálen
To vedlo k husitské revoluci a husitským válkám, ty však nemají vliv za hranicemi
Mnohem větší vliv má reformátor Martin Luther, který 31. 10 1517 zveřejnil 95 tezí
V nich kritizoval církev (církev, nikoliv papeže) za prodej odpustků
Jeho myšlenky se začali rychle šířit a inspirovali i další učence
Nejznámějším následovníkem Luthera je Jan Kalvín, náboženský fanatik a zakladatel kalvinismu (předurčení, práce a podnikání, omezení soukromého života a zábav)
V Anglii reformaci podpořil sám panovník, Jindřich VIII., zakladatel Anglikánství
Protestantských církví dodnes existují desítky, nejsou však nijak sjednoceny
Protestantství se uchytilo ve střední a severní Evropě a v Severní Americe
Ke všem formám protestantského vyznání se hlásí přibližně 600 až 800 milionů lidí
-
Křesťanství a jeho úloha ve 20. a 21. století
Na počátku 19. století, vlivem urbanizace a technického pokroku, dochází k oslabení vlivu církve (dochází k rozvoji průmyslu, zemědělství dokáže nasytit více lidí)
Křesťanství je kritizováno vzdělanci a nastává jeho odcizování dělnickým vrstvám
Ještě větší ztráta vlivu nastane po 1. světové válce, kdy se nastane technologický pokrok a ztráta autorit (základ pro nástup totalitních režimů v Evropě)
Role církve ve společnosti upadne
Moc církve, včetně moci náboženské, je omezen jak komunismem, tak nacismem
Ještě větší omezení nastane po 2. světové válce v rámci propagandy v satelit. státech
V současné době se církev snaží najít své místo v moderní společnosti