DAFNIS A CHLOÉ - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
z Mytiléna. Mladí lidé však dobrovolně opustí bohaté domovy, oslaví venkovskou svatbu a vrátí se ke svému pastýřskému životu.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Autor použil spisovného, až poetického jazyka, jenž doprovází lyricky laděný milostný cit dvou nezkušených milenců. Děj, často
uváděný do pohybu zásahem přírodních božstev (Pan – starořecký bůh lesů, pastvin, stád a také pastýřů a lovců; nymfy – vodní,
lesní a horské bohyně či polobohyně, jejichž posláním byl zpěv, tanec, zábava), které se D. a Ch. zjevují ve snech, slouží pouze
k erotickému poznání hrdinů. Rozsahově nevelký román otevírá autorův prolog, ve kterém vysvětluje inspiraci pro napsání příběhu
(malba/obraz, který viděl na Lesbu), samotné vyprávění – proložené střídáním ročních dob a prací s nimi spojených – je
zkomponováno do čtyř knih.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
V románě nabývají dominantní úlohy především motivy erotické a přírodní. Základní tematická rovina – souznění přírody a člověka,
chvála prostého života v přírodě – je proložena vyprávěním pastýřů, jejich tanci, hrou na šalmaj (dechový nástroj podobný hoboji).
Příběh v sobě nese také motivy kontrastu venkov x město, přirozený život x civilizace (hl. v rozhodnutí D. a Ch. zůstat na venkově).
LONGOS
DAFNIS A CHLOÉ
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY