Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká hudba na přelomu 19. a 20. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

11. Česká hudba na přelomu 19. A 20. století

1. Hudební význam a díla Z. Fibicha, J. B. Foerstera, V. Nováka, J. Suka.
2. Základní hudební pojmy (zvuk, tón a jeho vlastnosti, hodnoty not a pomlk, metrum, takt, rytmus)

1.
Zdeněk Fibich
(1850-1900)

  • součastník Antonína Dvořáka

  • ve 14 dirigoval svou vlastní symfonii, skládal písně a klavírní skladbičky, v 15 začíná komponovat operu

  • studentem ve Vídni, Praze, Lipsku a v Paříži

  • českou hudbu obohatil v oblasti výrazové a námětové baladičností, tragismem, erotikou, přírodním lyrismem, prohloubením vztahu k české mytologii

Dílo:

  • opery – Blaník, Bouře, Šárka, Nevěsta Messinská

  • melodramy – Hippodamie (1.Námluvy Pelopovy, 2.Smír Tantalův, 3.Smrt Hippodamie) – námět Jaroslav Vrchlický, Štědrý den – K.J.Erben, Vodník

  • PředehryNoc na Karlštejně, Oldřich a Božena

  • Kantáty – Meluzína, Jarní Romance

Symfonické básněV podvečer – část v úpravě Jana Kubelíka se hraje pod názvem Poem, Závoj, Toman a lesní panna

Josef Suk (1874-1935)

  • tvůrce scénické hudby – hudba a slovo zároveň

  • žákem konzervatoře

  • učitel – Antonín Dvořák

  • členem Českého kvarteta – komorní sdružení

  • charakteristická melodická zpěvnost, později často smutného, molového ladění, a vroucí cit, jímž jsou jeho skladby prodchnuty

  • stal se nástupcem Antonína Dvořáka ve vyučování na pražské konzervatoři, k jeho žákům patřili např.Bohuslav Martinů nebo Jaroslav Ježek

Dílo:

Serenáda pro smyčce

Pohádka

V nový život – pochod

Asrael - smuteční symfonie

  • - hudba k Zeyerovi pohádce Radúz a Mahulena

JOSEF BOHUSLAV FOERSTER (1859 – 1951)

-pocházel z učitelského rodu s dlouhou hudební tradicí

-vstoupil do pražské varhanické školy

Varhaník u sv. Vojtěcha, ředitel chrámu Panny Marie Sněžné

-komponoval hlavně duchovní hudbu

-věnoval se skladatelské činnosti a vyučoval na konzervatořích

-těžiště jeho díla je především v chrámové a sborové tvorbě, převážně lyrické

Dílo:

-6 oper

-libreto Eva

-5 symfonií

VÍTĚZSLAV NOVÁK (1870 – 1949)

- studoval práva, pak přešel na konzervatoř

-žák A. Dvořáka

-věnoval se převážně kompozici a pedagogické činnosti

Dílo:

-psal opery, balety

-symfonické tvorba Slovácká suita

-symfonická báseň V Tatrách

-sborová tvorba Melancholické písně o lásce, Noční nálady, Erotikon

2.
Hudební pojmy:

Zvuk - vzniká pravidelným chvěním tělesa a má určitou výšku, délku, sílu a barvu

Tón - každý zvuk se stálou frekvencí

Noty – celé, půlové, osminové, šestnáctinové, dvaatřicetinové atd.,

Pomlky – přestávky ve hře

rytmus = tok, pohyb, běh

střídání tónů dlouhých a krátkých

metrum – je dáno střídáním přízvučných a nepřízvučných dob (lehkých a těžkých

změny metrické – nepravidelné metrum (např.: mateník, I. Stravinsky – Příběh vojáka)

tempo – rychlost pohybu, kterým se skladba provádí

Témata, do kterých materiál patří