Česká hudba na přelomu 19. a 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
11. Česká hudba na přelomu 19. A 20. století
1. Hudební význam a díla Z. Fibicha, J. B. Foerstera, V. Nováka, J. Suka.
2. Základní hudební pojmy (zvuk, tón a jeho vlastnosti, hodnoty not a pomlk, metrum, takt, rytmus)
1.
Zdeněk Fibich (1850-1900)
součastník Antonína Dvořáka
ve 14 dirigoval svou vlastní symfonii, skládal písně a klavírní skladbičky, v 15 začíná komponovat operu
studentem ve Vídni, Praze, Lipsku a v Paříži
českou hudbu obohatil v oblasti výrazové a námětové baladičností, tragismem, erotikou, přírodním lyrismem, prohloubením vztahu k české mytologii
Dílo:
opery – Blaník, Bouře, Šárka, Nevěsta Messinská
melodramy – Hippodamie (1.Námluvy Pelopovy, 2.Smír Tantalův, 3.Smrt Hippodamie) – námět Jaroslav Vrchlický, Štědrý den – K.J.Erben, Vodník
Předehry – Noc na Karlštejně, Oldřich a Božena
Kantáty – Meluzína, Jarní Romance
Symfonické básně – V podvečer – část v úpravě Jana Kubelíka se hraje pod názvem Poem, Závoj, Toman a lesní panna
Josef Suk (1874-1935)
tvůrce scénické hudby – hudba a slovo zároveň
žákem konzervatoře
učitel – Antonín Dvořák
členem Českého kvarteta – komorní sdružení
charakteristická melodická zpěvnost, později často smutného, molového ladění, a vroucí cit, jímž jsou jeho skladby prodchnuty
stal se nástupcem Antonína Dvořáka ve vyučování na pražské konzervatoři, k jeho žákům patřili např.Bohuslav Martinů nebo Jaroslav Ježek
Dílo:
Serenáda pro smyčce
Pohádka
V nový život – pochod
Asrael - smuteční symfonie
- hudba k Zeyerovi pohádce Radúz a Mahulena
JOSEF BOHUSLAV FOERSTER (1859 – 1951)
-pocházel z učitelského rodu s dlouhou hudební tradicí
-vstoupil do pražské varhanické školy
Varhaník u sv. Vojtěcha, ředitel chrámu Panny Marie Sněžné
-komponoval hlavně duchovní hudbu
-věnoval se skladatelské činnosti a vyučoval na konzervatořích
-těžiště jeho díla je především v chrámové a sborové tvorbě, převážně lyrické
Dílo:
-6 oper
-libreto Eva
-5 symfonií
VÍTĚZSLAV NOVÁK (1870 – 1949)
- studoval práva, pak přešel na konzervatoř
-žák A. Dvořáka
-věnoval se převážně kompozici a pedagogické činnosti
Dílo:
-psal opery, balety
-symfonické tvorba Slovácká suita
-symfonická báseň V Tatrách
-sborová tvorba Melancholické písně o lásce, Noční nálady, Erotikon
2.
Hudební pojmy:
Zvuk - vzniká pravidelným chvěním tělesa a má určitou výšku, délku, sílu a barvu
Tón - každý zvuk se stálou frekvencí
Noty – celé, půlové, osminové, šestnáctinové, dvaatřicetinové atd.,
Pomlky – přestávky ve hře
rytmus = tok, pohyb, běh
střídání tónů dlouhých a krátkých
metrum – je dáno střídáním přízvučných a nepřízvučných dob (lehkých a těžkých
změny metrické – nepravidelné metrum (např.: mateník, I. Stravinsky – Příběh vojáka)
tempo – rychlost pohybu, kterým se skladba provádí