hudební baroko
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
HUDEBNÍ BAROKO
*Charakteristika období
1600 – 1750
vznik v Itálii
poslední jednotný umělecký styl celé Evropy (architektura, výtvarné umění, literatura, divadlo hudba)
„barroc" - z portug. a franc. perla nepravidelných tvarů
barokní hudba považována za harmonicky zmatenou, melodicky obtížnou, nabubřelou, podivnou
složitá výstavba díla, velké ohromující rozměry, velkolepost, zdobnost, uplatnění kontrastu, silný umělecký účinek, zřetelné odlišení vokální a instrumentální hudby
úkolem barokní hudby je přenášet city, působit na emoce
periodizace:
rané baroko (1600 – 1630) – Florentská camerata (Cavalieri, Peri)
střední baroko (1630 – 1680) – benátská operní škola (Monteverdi, Lully)
vrcholné baroko (1680 – 1750) – neapolská operní škola - Scarlatti, Vivaldi, Telemann, Händel, Bach
*Hudební formy
vznik opery
úsilí o obnovu antického dramatu, srozumitelnost textu x nesrozumitelnosti renesančních polyfonních skladeb, doprovázená monodie (jednohlasý zpěv s akordickým doprovodem - slovo - rytmus - tón)
určené pro scénické provedení (vok. instrum. dramatická forma) -operní sály v palácích pro šlechtu a mocné, sály mimo paláce, první divadla (Benátky 1637), Neapol
oratorium
z lat. orare = modlit se
vokálně instrumentální dílo duchovního charakteru, absence scénického provedení Carissimi, A. Scarlatti, Bach, Händel (Mesiáš) – nejslavnější
kantáta
z lat., it. cantare = zpívat
vokálně instrumentální dílo - duchovní ale zejména světský charakter, absence scénického provedení Carissimi, Buxtehude, Bach, Telemann....
fuga
z it. útěk, únik
kontrapunktická, polyfonní, imitační 2 až 6ti hlasá skladba (téma - dux/vůdce, odpověď - comes/průvodce, protivěta)vrchol v tvorbě Bacha
3 části: expozice, provedení (mívá různé modulace), závěr (znovu hlavní téma)
concerto grosso = velký zápas
z lat. certare = zápasit, bojovat, it. concertare = domluvit se, souhlasit instrumentální hud. forma pro skupinu sólistů (concertino) a orchestr (ripieno)
rozvoj a zdokonalování hudebních nástrojů (Stradivari, Amati) - krása tónu!
> položeny základy pro vznik sólového koncertu (koncertantní princip)!
Arcangelo Corelli, Vivaldi, Händel, Bach....
barokní suita
cyklická skladba (skladba o větším počtu vět), která má původ v renesančním tanečním pořádku. V době baroka ji tvořily stylizované tance:
allemande / almánd /
courante / kuránt /
bourré / buré /
gavotta
sarabanda
gigue / džig /
k nim se libovolně přidával menuet a netaneční melodické části nazvané air.
vznikaly orchestrální suity i suity pro sólový nástroj (cembalo či housle)
*Představitelé
Claudio Monteverdi (1567-1643)
- italský hud. skladatel z přelomu renesance (dovršitel madrigalu - 9 sbírek) a baroka
- kapelníkem Dómu sv. Marka v Benátkách
- přispěl ke zrodu barokního stylu, inovátor (tremolo, pizzicato, disonance)
- jeden ze zaklad. opery (19) - dochovaly se Orfeus, Ariadna, Korunovace Poppey
Lamento di Ariadna ve své době „hit"
Alessandro Scarlatti (1660 - 1725)
- představitel neapolské operní školy, 115 oper, dochovaných málo
„árie da capo"
Jean Baptiste Lully (1632 - 1687)
- dvorní kapelník krále Ludvíka IV.
- „tragédies lyriques"
- „ballets de cour"
- „comédie - ballets"