Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




hudební baroko

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.69 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

HUDEBNÍ BAROKO

*Charakteristika období

  • 1600 – 1750

  • vznik v Itálii

  • poslední jednotný umělecký styl celé Evropy (architektura, výtvarné umění, literatura, divadlo hudba)

  • „barroc" - z portug. a franc. perla nepravidelných tvarů

  • barokní hudba považována za harmonicky zmatenou, melodicky obtížnou, nabubřelou, podivnou

  • složitá výstavba díla, velké ohromující rozměry, velkolepost, zdobnost, uplatnění kontrastu, silný umělecký účinek, zřetelné odlišení vokální a instrumentální hudby

  • úkolem barokní hudby je přenášet city, působit na emoce

  • periodizace:

    • rané baroko (1600 – 1630) – Florentská camerata (Cavalieri, Peri)

    • střední baroko (1630 – 1680) – benátská operní škola (Monteverdi, Lully)

    • vrcholné baroko (1680 – 1750) – neapolská operní škola - Scarlatti, Vivaldi, Telemann, Händel, Bach

*Hudební formy

  • vznik opery

    • úsilí o obnovu antického dramatu, srozumitelnost textu x nesrozumitelnosti renesančních polyfonních skladeb, doprovázená monodie (jednohlasý zpěv s akordickým doprovodem - slovo - rytmus - tón)

    • určené pro scénické provedení (vok. instrum. dramatická forma) -operní sály v palácích pro šlechtu a mocné, sály mimo paláce, první divadla (Benátky 1637), Neapol

  • oratorium

    • z lat. orare = modlit se
      vokálně instrumentální dílo duchovního charakteru, absence scénického provedení Carissimi, A. Scarlatti, Bach, Händel (Mesiáš) – nejslavnější

  • kantáta

    • z lat., it. cantare = zpívat
      vokálně instrumentální dílo - duchovní ale zejména světský charakter, absence scénického provedení Carissimi, Buxtehude, Bach, Telemann....

  • fuga

    • z it. útěk, únik
      kontrapunktická, polyfonní, imitační 2 až 6ti hlasá skladba (téma - dux/vůdce, odpověď - comes/průvodce, protivěta)

    • vrchol v tvorbě Bacha

    • 3 části: expozice, provedení (mívá různé modulace), závěr (znovu hlavní téma)

  • concerto grosso = velký zápas

    • z lat. certare = zápasit, bojovat, it. concertare = domluvit se, souhlasit instrumentální hud. forma pro skupinu sólistů (concertino) a orchestr (ripieno)

    • rozvoj a zdokonalování hudebních nástrojů (Stradivari, Amati) - krása tónu!
      > položeny základy pro vznik sólového koncertu (koncertantní princip)!
      Arcangelo Corelli, Vivaldi, Händel, Bach....

  • barokní suita

    • cyklická skladba (skladba o větším počtu vět), která má původ v renesančním tanečním pořádku. V době baroka ji tvořily stylizované tance:

      • allemande / almánd /

      • courante / kuránt /

      • bourré / buré /

      • gavotta

      • sarabanda

      • gigue / džig /

    • k nim se libovolně přidával menuet a netaneční melodické části nazvané air.

    • vznikaly orchestrální suity i suity pro sólový nástroj (cembalo či housle)

*Představitelé

Claudio Monteverdi (1567-1643)
- italský hud. skladatel z přelomu renesance (dovršitel madrigalu - 9 sbírek) a baroka
- kapelníkem Dómu sv. Marka v Benátkách
- přispěl ke zrodu barokního stylu, inovátor (tremolo, pizzicato, disonance)
- jeden ze zaklad. opery (19) - dochovaly se Orfeus, Ariadna, Korunovace Poppey
Lamento di Ariadna ve své době „hit"

Alessandro Scarlatti (1660 - 1725)
- představitel neapolské operní školy, 115 oper, dochovaných málo
„árie da capo"

Jean Baptiste Lully (1632 - 1687)
- dvorní kapelník krále Ludvíka IV.
- „tragédies lyriques"
- „ballets de cour"
- „comédie - ballets"

Témata, do kterých materiál patří