Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hudební formy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Hudební formy

___. maturitní otázka

- po roce 1600 vznik nových hudebních forem

- G. P. Palestriny vzorová tvorba

- rozvoj v transformaci hudby nástrojové s využitím právě možností instrumentální hry, k nimž patří živější technika, větší rozsah, velké skoky v melodii i v nezpěvných intervalech… představitelem instrumentálního kontrapunktu je především J. S. Bach.

- barokní hudební formy lze rozdělit podle obsazení na instrumentální a vokální

VOKÁLNĚ – INSTRUMENTÁLNÍ HUDBA

OPERA:

- název pochází z latinského opus – dílo

- jedná se o hudebně dramatický útvar

- provozuje se scénicky, v kostýmech. V

- v opeře vystupují sólisté a sbor za doprovodu orchestru.

- první operu napsal J. Peri.

- Benátky (zakladatelem benátské opery byl Claudio Monteverdi) a Neapol (neapolská opera) centra opery

- Později se rozšířila do Francie, Německa a Anglie.

vážná opera seria s historickou nebo pastýřskou tematikou

komická opera buffa na soudobé a milostné náměty.

ORATORIUM:

- Rozsáhlá skladba pro sólisty, sbor a orchestr

- po hudební stránce shodná s operou

- Neprovádí se scénicky, v kostýmech jako divadelní hra

- koncertně, zpravidla v kostelích

- Náměty čerpá z bible nebo životů svatých.

-vznik v Itálii

- později přeneseno i do ostatních zemí – Německo, Anglie

- vrcholem díla G. F. Händela – Mesiáš, Izrael v Egyptě, Juda Makabejský a J. S. Bach – Vánoční oratorium.

KANTÁTA:

- z italského cantare – zpívat.

- Liturgická hudba (určená k církevním obřadům) pro různé příležitosti církevního roku.

- velké množství kantát psal J. S. Bach

- v malém množství vznikají i světské kantáty – rozšířily se v dalších staletích.

PAŠIJE:

- nejrozsáhlejší forma protestantské chrámové hudby

- „oratorium na velikonoční námět“

- z latinského slova pasio – umučení

- psali především němečtí skladatelé G. P. Telemann a J. S. Bach – Matoušovy pašije, Janovy pašije.

MOTETO:

- polyfonní hudba

-používá kontrapunkt

-opakování základního hlasu tzv. cantus firmus (ve 13. století)

-vícetextovost každý hlas měl jiný text, dokonce i v jiných jazycích

- v období renesance – cantus firmus opuštěn

- duchovní texty

- protiklad madrigalu

MADRIGAL:

- světská vokální polyfonní skladba

- opak moteta

- časté střídání vícehlasu s jednohlasem

- v skladbách můžeme najít taneční vsuvky i dohry

INSTRUMENTÁLNÍ HUDBA

SUITA:

- cyklická skladba (skladba o větším počtu vět)

- původ v renesanci

- v době baroka ji stylizovali tance (allemande, courante, bourré, gavotta…)

- k tancům se přidával menuet nebo netaneční melodické části zvané air

-orchestrální suity nebo suity pro sólový nástroj

- G. F. Händel Vodní hudba, Hudba k ohňostroji

SONÁTA:

- instrumentální skladba

- z italského suonare – znít

- čtyři věty v různém tempu

sólová sonáta pro 1 melodický nástroj, prosazení v klasicismu

Témata, do kterých materiál patří