Hudební formy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hudební formy
___. maturitní otázka
- po roce 1600 vznik nových hudebních forem
- G. P. Palestriny vzorová tvorba
- rozvoj v transformaci hudby nástrojové s využitím právě možností instrumentální hry, k nimž patří živější technika, větší rozsah, velké skoky v melodii i v nezpěvných intervalech… představitelem instrumentálního kontrapunktu je především J. S. Bach.
- barokní hudební formy lze rozdělit podle obsazení na instrumentální a vokální
VOKÁLNĚ – INSTRUMENTÁLNÍ HUDBA
OPERA:
- název pochází z latinského opus – dílo
- jedná se o hudebně dramatický útvar
- provozuje se scénicky, v kostýmech. V
- v opeře vystupují sólisté a sbor za doprovodu orchestru.
- první operu napsal J. Peri.
- Benátky (zakladatelem benátské opery byl Claudio Monteverdi) a Neapol (neapolská opera) centra opery
- Později se rozšířila do Francie, Německa a Anglie.
vážná opera seria s historickou nebo pastýřskou tematikou
komická opera buffa na soudobé a milostné náměty.
ORATORIUM:
- Rozsáhlá skladba pro sólisty, sbor a orchestr
- po hudební stránce shodná s operou
- Neprovádí se scénicky, v kostýmech jako divadelní hra
- koncertně, zpravidla v kostelích
- Náměty čerpá z bible nebo životů svatých.
-vznik v Itálii
- později přeneseno i do ostatních zemí – Německo, Anglie
- vrcholem díla G. F. Händela – Mesiáš, Izrael v Egyptě, Juda Makabejský a J. S. Bach – Vánoční oratorium.
KANTÁTA:
- z italského cantare – zpívat.
- Liturgická hudba (určená k církevním obřadům) pro různé příležitosti církevního roku.
- velké množství kantát psal J. S. Bach
- v malém množství vznikají i světské kantáty – rozšířily se v dalších staletích.
PAŠIJE:
- nejrozsáhlejší forma protestantské chrámové hudby
- „oratorium na velikonoční námět“
- z latinského slova pasio – umučení
- psali především němečtí skladatelé G. P. Telemann a J. S. Bach – Matoušovy pašije, Janovy pašije.
MOTETO:
- polyfonní hudba
-používá kontrapunkt
-opakování základního hlasu tzv. cantus firmus (ve 13. století)
-vícetextovost každý hlas měl jiný text, dokonce i v jiných jazycích
- v období renesance – cantus firmus opuštěn
- duchovní texty
- protiklad madrigalu
MADRIGAL:
- světská vokální polyfonní skladba
- opak moteta
- časté střídání vícehlasu s jednohlasem
- v skladbách můžeme najít taneční vsuvky i dohry
INSTRUMENTÁLNÍ HUDBA
SUITA:
- cyklická skladba (skladba o větším počtu vět)
- původ v renesanci
- v době baroka ji stylizovali tance (allemande, courante, bourré, gavotta…)
- k tancům se přidával menuet nebo netaneční melodické části zvané air
-orchestrální suity nebo suity pro sólový nástroj
- G. F. Händel Vodní hudba, Hudba k ohňostroji
SONÁTA:
- instrumentální skladba
- z italského suonare – znít
- čtyři věty v různém tempu
sólová sonáta pro 1 melodický nástroj, prosazení v klasicismu