11. Vrcholná renesance v Itálii
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mona Lisa-v Louvru; říká se, že se da Vinci chtěl v díle odrazit, projevit své homosexuální sklony
Dáma s hranostajem-v Krakově
Michelangelo
neměl se rád s da Vincim
rád maloval akty (zobrazení člověka v jeho osobité kráse)
Sixtinská kaple (Vatikán)-výzdoba stropu; Michelangelo nechtěl dělat malbu; maloval technikou fresky; ústředním námětem Stvoření Adama; zobrazeny sibyly (věštkyně) a proroci
Malba posledního soudu- na stěně v Sixtinské kapli; dole lidské duše připraveny k soudu, v ústředním bodě Kristus, vedle něj Marie
Tondo Doni (olejomalba - sv. rodina - kruhový obraz – neobvyklé; v galerii Uffizi
Raffael
dvorní malíř Julia II., inspirace Michelangelem
malba spousty madon; na olejových plátnech
Madona v lukách –olejomalba; trojúhelníková kompozice - Madona, Ježíš, Jan Křtitel - modrá barva navozuje dojem ústupu malby
Sixtinská Madona –Drážďany; olejomalba; inspirace Michelangelem
Athénská škola –v papežském paláci ve Vatikáně; freska; ústředními postavami filozofové Aristoteles a Platón; Aristoteles má podobu da Vinciho
POZDNÍ (Manýrismus)- 1520-1590
architektura: -stavby působí odměřeně
Giorgio Vasari
teoretik; napsal životopisy renesančních umělců
galerie Ufizzi-navrhl
Andrea Palladio
působil v kraji kolem Benátek
vila Rotonda – průčelí antického chrámu (portikus) použil na světskou stavbu
malířství: protahování figur, nepřirozené barvy
BENÁTSKÁ ŠKOLA
malíři kladli důraz na barvu
Giorgione- zemřel mladý (mor), obrazy ovlivněny hlubokým filozofickým smýšlením
obraz Bouře-spousta skryté symboliky
obraz Spící Venuše –domaloval ho Tizian
Tizian
Nejznámější malíř Benátské školy; navázal na Giorgiona; maloval pro císaře Karla V. a pro mnoho dalších šlechticů
Venuše Urbinská -smyslná - velmi slavný portrét - nachází se v interiéru - nejslavnější malba Benátské školy
Bakchus a Ariadna –příběh z antické mytologie; postavy vzorem pro barokní umění
Nanebevzetí panny Marie -obklopena anděly; šroubovité postavení Marie zdůrazňuje vzestup na nebe)
Apolló a Marsyas –na zámku v Kroměříži - legenda z mytologie „Marsyas a Apollón si dali souboj v hraní na lyru, po dlouhém zápase měli bohové rozhodnout, kdo je lepší - lepší byl Marsyas, ale bohové museli říct, že byl lepší Apollón - stáhl jej z kůže a on se udusil)
Pieta (poslední obraz)
Paolo Veronese -maloval často hostiny
Svatba v Kání Galilejské -zobrazuje první zázrak Krista- proměnil zde vodu ve víno; politický skupinový portrét-každá postava nese podobu vysoce postaveného té doby; v popředí skupina hudebníků- byli jimi malíři Benátské školy (Tizian hraje na basu….)
Tintoretto – poslední malíř Benátské školy; vynikal jako malíř složitých figurálních kompozic – pomáhal si tvarováním postav z vosku
Zázrak sv. Marka -příběh z doby, kdy byli křesťané pronásledováni
Poslední večeře –silný kontrast světla a stínů (svatozáře apoštolů); diagonální malba-stůl