12. Renesance v ostatní Evropě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
12. RENESANCE V OSTATNÍ EVROPĚ
= znovuzrození
- zájem o člověka = humanismus a o přírodní vědy
- vznik v 15. století
Renesance v umění: snaha o reálné zobrazení, pro zobrazení prostoru používali malíři perspektivu, pro vystižení lidské postavy se učili anatomii
Náměty: světské; portrét; náboženské; mytologie; krása lidského těla
Dělení: raná – 15. století, vrcholná 1500 – 1520, pozdní 1520-1590 (manýrismus v Itálii)
Renesanční architektura: - církevní architektura, velký rozvoj ve světských stavbách
- místo hradů – zámky, tvrze – vily
- měly působit harmonicky
- střídaly tvary - kruh, čtverec, typy – jónský, dórský, korintský
-renesanční sloh se začal z Itálie do ostatní Evropy šířit od konce 15.století; evropským zemím trvalo asi 50 let, než začaly vytvářet vlastní renesanční umění, oproštěné od gotických přežitků
Francie
Fontainebleau- královský zámek; rozkvět za vlády Františka I. – velký podporovatel umění; erotické náměty (obraz Koupel-milenka krále s dvorní dámou)
Francois Clouet – přední portrétista královského dvora; portrét Marie Stuartovny
Španělsko
Escoriál-královská rezidence, kterou nechal zbudovat král Filip II.; uprostřed je kostel zasvěcený sv. Vavřinci
-čítá 4 500 místností; architekti Juan Bautista de Toledo, Juan de Herrera
Malířství ve Španělsku:
Malíř El Greco – nejvýznamnější malíř manýrismu ve Španělsku; byl ovlivněn malíři Benátské školy-konkrétně benátským kolorismem, a také francouzským manýrismem (štíhlé, dlouhé postavy s drobnými hlavami); (byl žákem Tiziana), usídlil se ve Španělsku (Řecko-Itálie ->Španělsko); spojuje se s městem Toledo; v obrazech zobrazoval citové vytržení
Láokoón a jeho synové; Pohřeb hraběte Orgaze-zobrazil legendu ze 14.století. podle níž hraběte nesli ke hrobu jeho patroni sv. Augustýn a Štěpán, spojil zde dva děje-dole probíhá pohřební obřad, nahoře uvítání hraběte v nebi
Nizozemí
Pieter Brueghel [brechl]-v letech 1552-54 působil v Itálii, kde jeho kreslířský styl ovlivnil Tizian; po návratu působil v Antverpách; maloval krajinomalbu
Lovci ve sněhu- jeden z 5 obrazů z jeho tzv. cyklu Měsíců; vyjadřuje měsíce prosinec a leden a zachycuje zde ticho zimní přírody; Selská svatba-figurální kompozice, skrývá kritiku neřesti; Babylonská věž
-jeho obrazy v sobě nesou skrytý, symbolický morální podtext, př. 7 hlavních hříchů, měšec=lakota, paví pero=pýcha
Německo
Albrecht Durer [dyrer]
-napsal Pojednání o anatomii a perspektivě; zabýval se grafikou a dřevořezem; vynikl také jako malíř realistických podobizen (zejména autoportrétů)
Cyklus apokalypsy –cyklus dřevořezů (symbolika); Růžencová slavnost – obraz v Nár. galerii v Praze; ústřední motiv Panna Marie
Mattis Grunewald [grynwald]
Isenheimský oltář-ústřední námět obraz Ukřižování Krista; Zmrtvýchvstání Krista-na křídle oltáře- aura, svatozář kolem Krista, vojáci nejsou schopni se na něj podívat