13. Rokoko a klasicismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Dáma na houpačce
Dva studenti
Ztroskotání
Klasicismus -
konec 18. století a začátek 19. století
-(spolu s romantismem)
-rodí se ve Francii
-centrum ve Francii
-doba osvícenství –
člověk osvícený věděním, vláda rozumu
-návrat k antice, její napodobování
-
jasný, jednoduchý tvar, harmonická kompozice, zesvětlení a zvěčnění
-
střídmost, jednoduchost, účelnost, racionalita
-
duchovní věda
Znaky:
-
rovné, čisté linie
-
výrazné průčelí
-reliéfní ne
bo sochařská výzdoba
-bílá omítka
-obdélníková okna
-památníky a monumentální stavby
Empír
-
závěrečná fáze
-úsek, který se pojí s vládou Napoleona
Architektura
-
především jde o příklad historismu
-napodobení slohu minulého
-ušlechtilé proporce, logická skladba, tvarová jednoduchost, symetrie
-ornamentika
-monumentální stavby
-
památníky, vítězné oblouky
Pantheon
Vítězný oblouk
kostel La Madeleine, sv. Máří Magdalény
Vítězný oblouk Etoile. Caroussel
Vítězný vendomský sloup se sochou Napoleona
Braniborská brána v Německu
Národní galerie v Londýně
Petrohrad v Rusku
Capito ve Washingtonu
Sochařství
-bílý mramor
-
sochy řemeslně dokonalé, ale studené, bez života
Antonio Canova
-portréty a studie živ. Modelu
-
tvořil portrétní figury Napoleona
Amor a Psyche
Tři grácie
Náhrobek Marie Christiny ve vídni
Venuše ležící na antickém lehátku (Napoleonova sestra)
Bertel Thorldvaldsen
Žehnající Kristus
Láson
Malířství
-
převládá linie
-barva jen koloruje
-nedochoval se pro inspiraci žádný antický obraz
-
důraz na přesnou kresbu a plastickou modelaci objemu
-
barva neměla žádnou funkci, pouze kolorovala předměty
-
především figurální kompozice
-
náměty z historie, současnosti
-
inspirace římským reliéfem
Jacqueis-Louis David
-zakladatel franc
ouzského klasicistního malířství
Přísaha Horatiů
Únos Sabinek
Slepý Belisar prosí o almužnu