2. Umění Asie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tádž Mahal-v Agře v Indii; 17.století; od roku 2007 zařazen mezi nových 7 divů světa; 4 minarety, lehce vychýlené (40 m vysoké); mění barvu podle denního světla
Sochařství – sochy svázány s náboženským uměním, umění je anonymní; idealizace; nejčastěji mladí a krásní lidé; díla jsou často epická (dějová); horror vacui (=strach z prázdné plochy)-umělec všechny plochy vyzdobí; sochy často bývají polychromovány; sochy se vázaly na architekturu-zdobily chrámy a kláštery – první známky z 3.století před n.l.; v Indii 3 důležitá období:
Řecko-buddhistické období – díky Alexandru Velikému na území dnešní Indie pronikaly vlivy helénistického Řecka ; sochy podobné řeckým sochám; důraz na zachycení tělesné anatomie; oválný obličej a dlouhé ušní lalůčky; Buddha v pozici lotosu (meditace), roztáčí kolečko (=dává učení); Gandhára- indické místo spojované s tímto obdobím; asketa=postící se Buddha
Guptovské období (4.-5. stol. př.n.l.) – jeden z největších rozkvětů v indické kultuře; jemná idealizace, sochy více stylizované než v prvním období; Buddha s polozavřenými víčky; centrem indické město Sarnáth; sochy bodhísatvů=bytost, která se vědomě znovuzrozuje, aby pomáhala ostatním
Poguptovské období (6.-9. stol.n.l.) – nad buddhismem začíná převládat hinduismus; pro sochy typická monumentalita, expresivita, vzdušná mimika; horror vacui; zobrazovány obrovské busty boha Šivy (měly vzbuzovat hrůzu); nejvýznamnější památky v Adžantě; reliéf Sestoupení Gangy-7. století; považován za nejvýznamnější z tohoto období; skalní štěrbina-symbol řeky Gangy; zachycuje scény z eposu Máhabhárata; hrdina se modlí k řece Ganze
-Khadžuraho -85 chrámů-vznik kolem roku 1000 n.l., ozdobeny bohatými reliéfy, zachycena hinduistická božstva, otevřeně zobrazeny sexuální polohy
Malířství-náboženské umění; umělci se museli řídit podle daných pravidel; ustanoveno 6 daných pravidel:
nauka o tvarech-tvary nejsou kopií reality, jsou odrazem duševní představy
poměry v obrazech-potlačení všeho nepodstatného
cit-vcítění se do zobrazovaného námětu
půvab
symbolika-v obrazech se používají symbolické formy (symbolika barev, mimiky, gest)
srovnávání-znázorněné formy se musí srovnávat s něčím z běžného života (př. znázornění božstev jako lidí)
-hl. druhy byla:
nástěnná malba
knižní malba – v Adžantě
Čína
-kolem Žluté řeky; první státy v 3.tisíciletí př.n.l.; hl. náboženství taoismus a buddhismus; důležité tzv. dynastie –první historicky doložená byla dynastie Šang; první větší stát vznikl za dynastie Čchin (3.stol. př.n.l.)- za ní se začaly stavět základy Čínské zdi
-dynastie Chan (200 př.n.l. – 220 n.l.), začal se šířit taoismus, Čína obchodovala s Evropou díky tzv. „hedvábné stezce“
-3. – 6. století – období neklidu- období 6 dynastií; 7.-10. stol. – dynastie Tchang-Čína sjednocena díky buddhismu; polovina 10. stol. – 13. stol. –dynastie Sung –jedno z nejslavnějších období v historii Číny, ze severu je napadali Mongolové v čele s Čingischánem