20. Generace Národního divadla
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
20. GENERACE NÁRODNÍHO DIVADLA
-doba Národního obrození-vyvrcholením snad nár. obrození bylo postavení Nár. divadla
-Prozatimní divadlo a divadlo Bouda byla předtím divadla, kde se hrálo česky
-1868-položeny základní kameny Nár. divadla; základní kameny z různých končin naší země
-1881- dostaveno (11. 6.) –zahájeno Smetanovou Libuší; shořelo; 1883-znovu po požáru vystavěno
ARCHITEKTURA:
Josef Zítek-studoval v Praze i ve Vídni; podílel se na stavbě dvorní opery ve Vídni; postavil ND v neorenesančním slohu
-divadlo má kýlovou kupoli-inspiroval se kupolí letohrádku Královny Anny; inspiroval se stavbami od Palládia; u divadla je lodžie (=přízemí); divadlo má společné znaky s operou ve Vídni
Rudolfinum –arcivévoda Rudolf (podle něj pojmenováno); stavěl ho se svým kolegou a žákem Josefem Schulzem; je zde galerie, koncertní sál (Dvořákova síň)
Josef Schulz
-společně se Zítkem vystavěl Rudolfinum
Národní muzeum-v neorenesančním stylu; měl to být chrám obrozeného národa; uprostřed Pantheon (připomíná významné osobnosti národa- sochy a busty)- k němu vede monumentální schodiště (v té době největší v Praze); součástí muzea je zvláštní budova; z podlahy vystupuje kříž-pomník Jana Palacha
SOCHAŘSTVÍ ND:
Bohuslav Schnirch
Sousoší Trigy-na střeše ND; 3 koně; alegorická postava bohyně vítězství stojící na vozíku; symbolické vítězství českého národa; Schnirch se opíral o klasicismus; neoklasicistní socha
Tympanon uvnitř divadla-nad oponou
Antonín Wagner- alegorické postavy v průčelí divadla
Sousoší opery a dramatu-neoklasicistní forma
Josef Václav Myslbek-nejvýznamnější sochař generace ND; studoval na Pražské akademii a u sochaře Václava Levého; byl profesorem na pražské uměl-průmyslové VŠ; v jeho tvorbě se spojují 3 slohové proudy (romantismus, realismus, klasicismus)
Sousoší pro Palackého most v Praze – na každé straně mostu 2 sousoší (4); po 2. sv. válce dány na Vyšehrad; vycházejí ze starých pověstí českých, př. Libuše a Přemysl, Ctirad a Šárka atd.
Sousoší Bedřich kníže Schwarzenberg- v katedrále sv. Víta
Alegorická postava hudby – vytvořil pro ND; ve foyeru ND; pracoval na ni 18 let; alegorie mladé ženy
Pomník K. H. Máchy- v Praze na Petříně
Pomník sv. Václava – na Václavském náměstí; pracoval na něm přes 20 let; o vytvoření pomníku soutěžil se Schnirchem; Václav zobrazen jako plný síly, obklopují ho sochy sv. Anežky, sv. Ludmily, sv. Prokopa, sv. Vojtěcha (1.biskup)
MALÍŘSTVÍ:
Mikoláš Aleš-kreslil často koně; nedostudoval Pražskou akademii kvůli Woltmanově aféře-bouřil se proti konzervativním názorům svých učitelů
-miloval historii a literaturu; zaměřoval se na dobu husitství
Setkání Jiřího z Poděbrad s Matyášem Korvínem- Jiří z Poděbrad, naproti němu M. Korvín (původně maďarský král); setkání po bitvě (Jiří porazil Korvína)