Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20. Generace Národního divadla

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (14.76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

20. GENERACE NÁRODNÍHO DIVADLA

-doba Národního obrození-vyvrcholením snad nár. obrození bylo postavení Nár. divadla

-Prozatimní divadlo a divadlo Bouda byla předtím divadla, kde se hrálo česky

-1868-položeny základní kameny Nár. divadla; základní kameny z různých končin naší země

-1881- dostaveno (11. 6.) –zahájeno Smetanovou Libuší; shořelo; 1883-znovu po požáru vystavěno

ARCHITEKTURA:

Josef Zítek-studoval v Praze i ve Vídni; podílel se na stavbě dvorní opery ve Vídni; postavil ND v neorenesančním slohu

-divadlo má kýlovou kupoli-inspiroval se kupolí letohrádku Královny Anny; inspiroval se stavbami od Palládia; u divadla je lodžie (=přízemí); divadlo má společné znaky s operou ve Vídni

Rudolfinum –arcivévoda Rudolf (podle něj pojmenováno); stavěl ho se svým kolegou a žákem Josefem Schulzem; je zde galerie, koncertní sál (Dvořákova síň)

Josef Schulz

-společně se Zítkem vystavěl Rudolfinum

Národní muzeum-v neorenesančním stylu; měl to být chrám obrozeného národa; uprostřed Pantheon (připomíná významné osobnosti národa- sochy a busty)- k němu vede monumentální schodiště (v té době největší v Praze); součástí muzea je zvláštní budova; z podlahy vystupuje kříž-pomník Jana Palacha

SOCHAŘSTVÍ ND:

Bohuslav Schnirch

Sousoší Trigy-na střeše ND; 3 koně; alegorická postava bohyně vítězství stojící na vozíku; symbolické vítězství českého národa; Schnirch se opíral o klasicismus; neoklasicistní socha

Tympanon uvnitř divadla-nad oponou

Antonín Wagner- alegorické postavy v průčelí divadla

Sousoší opery a dramatu-neoklasicistní forma

Josef Václav Myslbek-nejvýznamnější sochař generace ND; studoval na Pražské akademii a u sochaře Václava Levého; byl profesorem na pražské uměl-průmyslové VŠ; v jeho tvorbě se spojují 3 slohové proudy (romantismus, realismus, klasicismus)

Sousoší pro Palackého most v Praze – na každé straně mostu 2 sousoší (4); po 2. sv. válce dány na Vyšehrad; vycházejí ze starých pověstí českých, př. Libuše a Přemysl, Ctirad a Šárka atd.

Sousoší Bedřich kníže Schwarzenberg- v katedrále sv. Víta

Alegorická postava hudby – vytvořil pro ND; ve foyeru ND; pracoval na ni 18 let; alegorie mladé ženy

Pomník K. H. Máchy- v Praze na Petříně

Pomník sv. Václava – na Václavském náměstí; pracoval na něm přes 20 let; o vytvoření pomníku soutěžil se Schnirchem; Václav zobrazen jako plný síly, obklopují ho sochy sv. Anežky, sv. Ludmily, sv. Prokopa, sv. Vojtěcha (1.biskup)

MALÍŘSTVÍ:

Mikoláš Aleš-kreslil často koně; nedostudoval Pražskou akademii kvůli Woltmanově aféře-bouřil se proti konzervativním názorům svých učitelů

-miloval historii a literaturu; zaměřoval se na dobu husitství

Setkání Jiřího z Poděbrad s Matyášem Korvínem- Jiří z Poděbrad, naproti němu M. Korvín (původně maďarský král); setkání po bitvě (Jiří porazil Korvína)

Témata, do kterých materiál patří