25. Abstraktní umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
25.
Abstraktní umění -
počátek 20. století
-
vzniká v Evropě, pak se přesouvá do USA
-
bezpředmětné umění
-
na opačném konci Realistického umění
-
směřování, se kterým se můžeme setkat od starších dob
-
vyjadřují své pocity, atmosféru nálady
-
nezobrazuje předmětnou skutečnost
-
výtvarné prvky → linie,geometrické tvary,skvrny
-barva-
důležitá harmonie barev
-expresivní abstrakce a geometricá abstrakce
-
hlavní centrum → Francie,Německo,Rusko
Vasilij Kandinskij
Pro neznámý hlas
Improvizace Gorge
NEOPLASTICISMUS
-rovnováha
-od roku 1913
-
černá + žlutá + modrá / černá + bílá
-vliv i na nábytek a architekturu
-obrazová tvorba, móda, architektura
-minimalismus
-
čistota, uplatnění geometrických prvků
-platila horizontála a vertikála
-diagnóza zakázána
-
materiál tvořili kosmické linie
Piet Mondrian
-
důležitý je chladný rozum a kompozice
-
proti přírodě postavil geometrii
-
abstraktní prostředí
cyklus Stromy
Modrá fasáda Theo Van Doesburg
-
časopis Destijl 1917
Dívka s pryskyřníky
ORFISMUS -vychází z Kubismu
-
rozložení tvarů, zdůraznění role, barvy, pohybu
-geometrické rotující prvky
-
hudební rytmy, vířivý pohyb, tóny
-dynamické rotace
Robert Delaunay
-francouz
Sluneční kotouče
Barevné kruhové tvary
Portugalská žena
František Kupka
-
jeden z prvních tvůrců abstraktních obrazů
-jeho díla v Národní galerii, Veletržní palác
-
barevné čáry a plochy
-
hudební rytmus vyjádřen pohybem čáry
Amorfa-Dvoubarevná fuga
Plány barev
SUPREMATISMUS -geometrický princip a abstrakce
-reakce na válku a její emoce
-
přešel do konstruktivismu
Kazimír Malevič-
ruský malíř
-
hlavní prostředky v obrazech (čtverec a trojuhelník)
-
duchovno z obrazů
-
jednoduchost geometrických tvarů
-má blízko s konstuktivismem
Čtverec černý na bílém pozadí
Bílý čtverec na bílém pozadí
RAYONISMUS -Rusko a Francie
-
snaha vzbudit dojem 4D prostřednictvím světel paprsků