4. Umění antického Řecka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-rozvoj filosofie
-náboženství – tzv. antická mytologie (řecká božstva měla lidské vlastnosti-dobré i špatné)
Architektura:
-základem řecké architektury se stal chrám-tzn., že převažovala hlavně sakrální architektura
-chrám se vyvinul z megaronu (chrám ležel na podezdívce a sestával se z předsíně a vlastní svatyně-v ní socha Boha, kterému byl chrám zasvěcen; do svatyně mohli jen kněžky a kněží, obřady se konaly před chrámem)
-chrámy byly orientované-vstupy směřovaly na východ; metopy u chrámů často zdobeny reliéfy
-rozdělení chrámu podle půdorysu:
In antis-chrám s otevřenou předsíní, vymezenou ze stran zdmi a mezi jejich konci dvojicí sloupů
Prostylos- vepředu 4 sloupy, (amfiprostylos-pokud jsou sloupy po obou stranách (na V i Z straně)
Peripteros- sloupy po celém obvodu (dipteros- dvě řady sloupů po obvodu)
Tholos-kruhový chrám, podél něj kruh sloupů (byl výjimečný)
-tři řády:
dórský řád
-nejstarší
-sloup byl masivní a mohutný (nazýván mužský)
-sloup nemá patku, nasedá přímo na podložku (stylobatés)
-kanelury (svislé žlábky ve sloupu)
-hlavice se skládá ze dvou částí (echinus a abakus)
Památky: Héřin chrám v Olympii, Parthenon na athénské akropoli
iónský řád
-štíhlejší, elegantnější (ženský)
-oproti dórskému má hlavice dvě voluty (spirály)
- zde už nejsou triglyfy ani metopy
-vejcovec-způsob reliéfního označení na hlavici sloupu
-kanelury se stýkají v ploše
-má patku
Památky: Artemidin chrám v Efesu, chrám Niké a Erechteion na athénské akropoli
korintský řád
-vychází z iónského; hlavice je menší
-hlavici zdobí akantový list; ostatní části stejné jako u iónského
Památky: Olympeion-zasvěcen Bohu Diovi
Athénská akropole – posvátný okrsek v Athénách; nachází se na kopci
-dominantou je Parthenon-chrám bohyně Athény; postavený v dórském slohu; na jeho stavbě se podíleli Iktimos a Kalikratés; sochařskou výzdobou ho vyzdobil Feidiás {udělal např. oba tympanony- na nich scény ze života bohyně Athény, nebo metopy-zde scény z gigantomachie(=souboj titánů) a uvnitř Parthenonu vytvořil sochu bohyně Athény}
-vcházelo se skrze propylaje=brána,předbraní
-vpravo od propylají malý chrámeček bohyně Niké
- za bránou se nacházela pinakotéka (obrazárna)
-Erechteion- chrám, který zdobily karyatidy (sochy ve tvaru ženských postav plnící funkci sloupu)
-kromě sakrálních staveb stavěli také divadla (tvar amfiteátr; většinou zapuštěna do terénu; trychtýřovité jeviště; uprostřed orchestra-zde býval sbor, před orchestrou byl pás-proskénion(=jeviště), za ním patrová budova, které se říkalo skéné), největší je divadlo v Epidauru
-hrobky –mauzoleum v Halikarnassu (1 ze sedmi divů světa)
Sochařství
- ústředním námětem se stal člověk; hodně zobrazovali sportovce
-sochy zpočátku většinou odlévány z bronzu