Umění spojené s počátky šířění křesťanství (Západo a východořímská říše, Karolinské, Otonské umění, Velkomoravská říše)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Umění spojené s počátky šíření křesťanství
cca 1. - 6. stol. př.n.l.
Řím rozdělen na Západořímskou a Východořímskou říši
v Západořímské se začalo rozšiřovat křesťanství
kult prosazoval křesťanství skrz postavení (otroci, chudina)- chtěli rovnost
rovnost všech lidí před Bohem
kult gnostikové (bůh Mythra),, kult Essejcu (židé)
Knihy, dohromady tvoří Nový zákon = základní program křesťanství:
Evangelia- popisují život, působení a smrt Ježíše
Skutky apoštolské- popis život apoštolů
Epištoly- skutky apoštolů po Kristově nanebevzetí
Zjevení Jana Křtitele- Apokalypsa
křesťané byli pronásledováni
4. stol př.n.l. - křesťanství jako státní náboženství, za císaře Konstantina
katakomby
patrové, sloužili jako útočiště pro křesťany
Řím, Palestina, Alexandrie, Sicílie
první projevy křesťanského nástenného malířství
stěny pokrývaly ornamenty, figurální obrazy
zprvu podobné symboly jako římské, pak dostávaly nový význam
nové náměty a symboly (palma, beránek, pastýři s ovečkou)
později postavy Ježíše a panny Marie, apoštolové, proroci a mučedníci
ARCHITEKTURA
v domech tajná shromaždiště, bazének s vodou (křest)-později první kostely
většina architektury až po uznání křesťanstvíi
1. baziliky
z římské baziliky, tržnice
3 části- atrium, nartex (místnost pro nepokřtěné), bazilika (pro pokřtěné)
lichý počet lodí, uprostřed největší a nejvyšší
zaklenutá apsida, sedlová střecha
transept (kolmo a skrz hl. loď)
apsida oddělena obloukem s oltářem s baldachýnem
sv. Petra ve Vatikánu
sv. Pavla za hradbami
sv. Anežky v Římě
2. centrály
půdorys oktogonu nebo řeckého kříže
jako kostely nebo baptisteria (křtící kaple)
3.architektura v Raveně
křesťanskou architekturu navázali na římskou
SOCHAŘSTVÍ
dobrý pastýř- znázornění Krista
skulptury
Sarkofágy, inspirace Římem- domek se sedlovou střechou, figurky v arkádách
plastický reliéf- postupně od Římského pojetí ke stylizaci
+ položení základů Románského slohu
MALÍŘSTVÍ
rozvíjení až po uznání křesťanství
1. Monumentální
2. Knižní / Pergamenové
3. Malba v katakombách
hodně mozaiky
náměty:
sedící Kristus
svatozář
alegorické postavy
Kristův monogram
užití plošnosti, strnulosti, mozaiky
Nebeský Jeruzalém v bazilice sv. Pudenziana (mozaika)
křest Kristův na klenbě baptisterií v Raveně
Vídeňská Genesis- kodex
Jossuův svitek
UŽITÉ UMĚNÍ
Spíše až v byzantské říši
řezba do slonoviny
Maxmiliánův trůn
hedvábí podle perských vzorů
Byzanc
středověká říše
hl. město Byzantion = Konstantinopol
ARCHITEKTURA
v tradici antického Helénismu
Chrám sv. Ireny
světská
Justiniánův palác- “vnitřní město”
SOCHAŘSTVÍ
reliéfy
stylizace
MALÍŘSTVÍ
ikony, mozaika
knižní a pergamenová (kodexy)
Předkarolínské období