Hamlet
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KOMPOZIČNÍ PLÁN (forma)
vypravěč/lyrický subjekt
forma – typy promluv; vyprávěcí forma a postup; typ verše
slohové postupy
• Vypravěč: není, jedná se o drama
o Text je založen především na monolozích a dialozích
o Vševědoucí informace tvoří scénické poznámky v závorkách
• Kompozice je chronologická
• Výstavba klasického dramatu
o expozice – seznámení s postavami, zjevení ducha, pravda o smrti dánského krále a
nástupu jeho bratra Claudia na trůn
o kolize – Hamlet se rozhodne pro pomstu, ale nemá důkazy, předstírá šílenství
o krize – Hamlet má být popraven v Anglii, smrt Polonia a utonutí Ofélie (zešílela)
o peripetie – návrat do Dánska, vyzvání na souboj (Laertes + Hamlet)
o katastrofa – děj o souboji Laerta a Hamleta; smrt Hamletovi matky, Laerta, Claudia, a
Hamleta samotného
• pozn. ve hře je každý rituál něčím narušen → narušování řádu světa, hra ve hře, rekonstrukce
svědomí, zrcadlo – pohled dovnitř, my se díváme, jak se Hamlet dívá, jak se Claudius dívá
• na začátku chyba – výměna stráží, ale ptají se naopak – narušení, pak už vše v nepořádku (rychlá
svatba, ostrý x tupý meč), jedovatý nápoj, Laert vnikl do hrobu Ofélie, ta spáchala sebevraždu, tudíž
by ani neměla být pohřbena, Claudis se ve skutečnosti nemodlí, jen zpytuje svědomí – existenciální
zpověď
• jed otráví celou hru, hra začíná otázkou, ty jsou pak v průběhu celé hry (např. je Hamlet šílený, nebo
ne?); monolog – zrcadlo – spatříme sami sebe
JAZYKOVÝ PLÁN (jazykové prostředky ve výňatku)
vrstvy jazyka; stylisticky a citově příznakové výrazy
básnické prostředky (zvukové prostředky, typografie; figury a tropy)
• Spisovný jazyk, vznešená obraznost
• poezie se mísí s prózou – udržení čtenářovy pozornosti, oživení děje, rozdílnost postav?
• V celém díle použit blankvers
• Dlouhá rozvitá souvětí, filozofické úvahy nad životem
o dlouhé filozofické monology, ve kterých se Hamlet zabývá otázkou lidské existence
• Použití slovních hříček – Hamlet předstírající šílenství
o jsou pro ostatní postavy většinou neprůhledné.
• Dialogy a monology (hlavně Hamlet)
• - Žít nebo nežít – to je oč tu běží
o Slavný monolog prince Hamleta. Hamlet mluví o smrti a sebevraždě, o bolestech a
nespravedlnostech v životě, ale přiznává, že alternativa života by mohla být horší.
▪ Monolog slouží k vysvětlení Hamletovy váhavosti nad okamžitou pomstou za
smrt otce. Klaudius a Polonius Hamleta špehovali a slyšeli jeho slova, Klaudius je
znepokojený a Polonius se dozvídá, že Hamleta ve skutečnosti netrápí
"neopětovaná" láska jeho dcery Ofélie. Hamlet po svém monologu osloví přímo
Ofélii, následuje dialog plný vzájemných nedorozumění.
• Básnické prostředky:
o Metonymie, metafory, přirovnání, eufemismy, epiteta, oxymóron = tropy
o Anafora, epizeuxis = figury (hlavně v pasážích, kde Hamlet předstírá šílenství)