HAVRAN - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
„plutonovský havran“ / „ebenový zjev“/, opakování slovních spojení: „stále sedí, stále sedí“ apod.) se tak stupňuje napětí celé
skladby.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy), charakterizovat hlavní postavy v díle:
Téma je typické pro romantismus: vyrovnání se se ztrátou blízkého člověka (motiv zármutku nad ztrátou milované dívky).
Emocionálně zesílený pocit hrůzy z mechanické odpovědi havrana jakoby symbolizuje konečnost lidského života. Hrdina (autor) se
nemůže vyrovnat se světem, v němž smrt a zánik vždy vítězí nad láskou, a proto se u něho dostavuje pocit zoufalství. Nálada
skladby vyvolává záhadnost a tajemnost (hovořící pták), smutek a zoufalství – alegoricky (?) jde tedy o vyjádření protikladu snu a
skutečnosti (romantický světobol), který se v hrdinovi (autorovi) odehrává.
EDGAR ALLAN POE
HAVRAN
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Havran
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.