Francouzské osvícenství (Voltaire, Rousseau)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MODERNÍ FILOZOFIE
FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ
FRANCOIS VOLTAIRE (1694-1778)
- vyhoštěn z FR, nepřítel státu
- filozofické listy – spáleno
- kritika společnosti – církve
→ spor, otec – protestant, zavraždil syna (chtěl přestoupit ke katolictví)
- jel vyšetřit případ vraždy
- postavil se na obranu rodiny, motiv nebyl náboženský
- připomíná Dreyfus – motiv žaloby – vynášel tajemství, ale šli p oněm, protože byl Žid
- Hilsneriáda
- šlo mu o pravdu
- ,,Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu hájit právo, abyste to mohl říkat“
- učíme se dějepis – na co se zaměřujeme – souvislosti
- chce aby se učily dějiny každodennosti – život člověka, co život posunulo dál..
- využití brambor na venkově
- myslel si, že dějiny nejsou o milnících a šlechtě
- Evropa je jeden z mnoha světů – v dějinách jsme příliš Evropo-centričtí
- panovníky kritizoval, protože jejich kvalita života byla jiná, než běžná kvalita života
JEAN JACQUES ROUSSEAU (1712-1778)
- je jiný
- aktuálnější dnes
- nikdy nechodil do školy – nevěřil školnímu systému
- myslel si, že vzdělání brzdí, člověk si to může nastudovat doma sám
- nechtěl se podřídit systému – nevěřil v instituci jako takovou
- systém ho nenechá se svobodně vzdělávat
- nešla mu výchova jeho dětí – dal je do sirotčince
- vztah k ženám – práva se málo kdy vztahovala na ženy
- ženy považoval za podřadné
- ,,Přispěl pokrok věd a umění ke zkažení či očistě mravů?“
- napsal na to esej
- ta zvítězila
- nepřispěl, zhoršení, zkažení – za to ho ocenili, byl v rozporu s tehdejším trendem
- nezažijeme lineární vývoj
- imitace ostatních – pojmenovává to, s čím se dneska potýkáme
- neustále napodobujeme ostatní, Instagram např.
- ten kdo má technologie, je na koni, napřed, může se smát ostatním, že jsou horší lidi
- kojení – totalistické režimy – co nejdříve dítě odstavit od mléka, dát mu umělé
- proč? Aby nebylo závislé na matce, co nejdříve dostat z rodiny
- dát ho k chůvě, bude děti vychovávat jednotně
- dítě co nejdříve do školy – aby měl stát kontrolu
- potlačení citů ostatní– on řídí se emocemi
- propagátor přírodních škol, aby pocítili dopady činů (rozbiju okno – budu spát v místnosti s rozbitým oknem)
Být x jevit se
- štvalo ho chodit do divadel, na veřejnost
- máme se nějak chovat
- nemůžeme se chovat přirozeně
ROUSSEAU A SPOLEČENSKÁ SMLOUVA
Liberté = svoboda
- má být náboženská ale i politická
- pluralita pol. stran
- možnost svobodně podnikat
- v něčem zastával, že stát by neměl moc zasahovat
- člověk odevzdává práva, lidé jsou odcizení – mají velké vlastnické právo
Egalité = rovnost
- majetková
Co s lidmi, kteří se majetku nechtějí vzdát?
- FR revoluce četla Roussea extremisticky, nemluví o popravách, lidé by se měli ze systému odstranit, ale neříká jak