Moderní filozofie a modernismus (Hegel, Marx, Kant)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
27.3.
MODERNÍ FILOSOFIE A MODERNISMUS
- ideově vychází z osvícenství a prům. revoluce v Anglii
- pol. revoluce Francie
- vznik politických ideologií
- sociologie, psychologie – nové vědy
- na jedné straně racionalita a víra v pokrok, který nás posouvá
- na druhé straně emoce – láska, strach, protest proti společnosti
- modernismus přestává věřit v to, že zítřek bude veselejší, lepší
G.F. HEGEL (1770-1831)
- co podle Hegela znamená pokrok?
- není lineární, není po přímce, něco nás překvapí ve vývoji
- dialektická metoda
- 1 teze x 2 antiteze
- výsledkem je, že se posuneme na 4 – syntéza – vyjde z obou dvou
- 1. antikomunistická společnost po revoluci, 2. byli jsme komun. Stat, 4. jsme demok. Stat ale vláda s podporou komunistů
- jak vykládat nacionalismus? Najednou se ukáže, jaký máme vztah k národu, národní identita, podpora nárolda
- jednotlivá období bychom si měli vykládat jako společenské událsoti – co se v našich životech změnilo, jak nás to posunulo
- důležití dějinné etapy, ne jedinec
- zajímaly ho výrazné osobnosti
- Napoleon – co všechno změnil?
- a) subjektivní duch - N existoval ve fázi subjektivního ducha – voják, nezasahuje do dějin
- b) objektivní duch, poté vůdce národa – překreslil mapu národa
- c) absolutní duch – empír – umění – přetrvalo, oblouk pořád stojí
- Vítězný oblouk – empír
- z hlediska dějin nás zajímá, jestli např. vyvinete lék, který nás vyléčí, něco, co přetrvá
- do jaké míry dokážeme měnit okolí, vytvářet hodnoty, které po nás zbydou – má to smysl
- nejvíce oceňuje hodnoty duševního rázu
- zaměřený na ideu, jak se dokážeme promítnout do umění např.
KARL MARX (1818-1883)
- dialektický materialismus – podle něj duševní principy jsou výsledkem materiálního snažení
- v jakém souladu jsou výrobní síly a výrobní vztahy
- otroctví – antika – svět se zhroutil, protože nebyly v souladu výrobní síly a vztahy – otroci nic neměli např
- feudalismus – nevolníci, poddaní, masa lidí se nemůže hnout z území ,téměř nic nevlastní – zhroutil se
- kapitalismus – chudí lidé
- všechny mají pyramidovou strukturu – touhle cestou půjdeme pořád, dokud nenastolíme rovnováhu mezi vlastnictvím a výrobními silami
- současná doba směřuje k novodobému otroctví
- nová doba – něco se změní, ale pořád jsme v pyramidovém vlastnictví
„Dějiny jsou dějinami třídních bojů“ = třídy spolu budou zápasit
- jaká je úloha člověka?
- snaží se sdružovat v komunitách
1. lidé nebo výrobní síly?
2. ekonomika vnímá jako výrobní sílu – kolik hodin odpracujeme, vyrobíme, psychické rozpoložení ekonomika vůbec neoceňuje
3. jaká je hodnota dnešní práce? Jak to reprezentuje naše duševní hodnoty?
- kapitalismus je zvrácená ideologie
- moderní práce je alienizovaná – neosobní vztah mezi výrobcem a zákazníkem = feeling of disconnection