Harmonické funkce v chromatice, tří a pěti členný systém
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.19
Harmonické funkce v chromatice, tří a pěti členný systém
a) diatonika - tóny, patřící do tóniny – celé tóny a půltóny, vyjímka – harmonická moll
chromatika - obsahuje všechny tóny – postupuje po půltónech, uvádí do harmonie nové typy akordů
1) mimotonální
2) alterované
b) mimotonální akordy - složením se neliší od doškálných akordů, nepatří však do tóniny, jsou vypůjčeny z jiné tóniny
1) mimotonální dominanty
2) akordy chromatické tericové příbuznosti
1) mimotonální dominanty – jsou skutečné dominanty – stojí před doškálnými akordy, které si dočasně představíme jako
tóniky – mohou to být jen akordy dur, moll.
a)mim.dom.5.stupně – leží na 5. stupni dočasné tóniky, rozvádí se dominantním rozvodem, značí se (D)
septima klesá
citlivý tón stoupá
b)mim.dom.7.stupně (DS/7)- leží na 7. stupni dočasné tóniky (pokud je v moll tak na 7. zvýšeném), rozvádí
se kominovaným rozvodem:
c)mim.dom.4.stupně (S+7) – leží na 4. stupni dočasné tóniky. Rozvádí se subdominantním rozvodem
--- zadržíme
2) ak.chrom.terc.příbuznosti – zní stejně jako mimotonální dominanty, jsou jedině dur, moll, jsou o tercii vzdáleny od hl.
funkcí, rozdíl mezi mim. domin. a akor. chrom. terc. příbuznosti – rozvádíme sekundovým
nebo terciovým poměrem – společné tóny zadržíme a chrom. tóny jdou půltónovým krokem
do rozvodného tónu, aby nevznikly nezpěvné intervaly. Chormatické tóny se nesmí zdvojit!
alterované akordy - zvyšováním nebo snižováním 2. či 4. stupně – tóny tónického kvintakordu musí být zachovány
- v dur – 2. stupeň můžeme zvýšit i snížit, 4. stupeň jen zvýšit
- v moll – 2. stupeň jen snížit, 4. stupeň zvýšit i snížit
- snižování a zvyšování 6. a 7. stupně patří do míšení tónin, ale je možné ho zařadit i do alterace
- pravé alter. akordy obsahují interval zm.3, která se rozvádí do primy – je lépe je obrátit na zv.6
která se rozvede do oktávy
- alter. tón má přednost před pravidly rozvodů – rozvádí se půltónem do rozvodného tónu
- rozvody – kombinovaný, subdominantní
fryg. a lyd. akord - vyz. otázka č.17
c) tříčlenný funkční systém - TSD – tyto funkce vyjadřují všechny tóny diatoniky
pětičlenný funkční systém - T N6 S D L6 – obsaženy tóny chromatiky
d) Alterace v harm. větě - vnějším znakem alter. akordů je interval zm.3 nebo zv.6
- jsou nejčastěji ve formě čtyřzvuků, a jako hl. septakordů
- v harmonické větě vytvářejí větší napětí a snahu po rozvodu, nejen přirozenými, ale i umělými
citlivými tóny. Rozvádí se do tóniky, ve směru svého napětí