Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Harmonické funkce v chromatice, tří a pěti členný systém

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

 Otázka č.19

Harmonické funkce v chromatice, tří a pěti členný systém

a) diatonika - tóny, patřící do tóniny – celé tóny a půltóny, vyjímka – harmonická moll

chromatika - obsahuje všechny tóny – postupuje po půltónech, uvádí do harmonie nové typy akordů

1) mimotonální

2) alterované

b) mimotonální akordy - složením se neliší od doškálných akordů, nepatří však do tóniny, jsou vypůjčeny z jiné tóniny

1) mimotonální dominanty

2) akordy chromatické tericové příbuznosti

1) mimotonální dominanty – jsou skutečné dominanty – stojí před doškálnými akordy, které si dočasně představíme jako

tóniky – mohou to být jen akordy dur, moll.

a)mim.dom.5.stupně – leží na 5. stupni dočasné tóniky, rozvádí se dominantním rozvodem, značí se (D)

 septima klesá

 citlivý tón stoupá

b)mim.dom.7.stupně (DS/7)- leží na 7. stupni dočasné tóniky (pokud je v moll tak na 7. zvýšeném), rozvádí

se kominovaným rozvodem: 

c)mim.dom.4.stupně (S+7) – leží na 4. stupni dočasné tóniky. Rozvádí se subdominantním rozvodem

--- zadržíme

2) ak.chrom.terc.příbuznosti – zní stejně jako mimotonální dominanty, jsou jedině dur, moll, jsou o tercii vzdáleny od hl.

funkcí, rozdíl mezi mim. domin. a akor. chrom. terc. příbuznosti – rozvádíme sekundovým

nebo terciovým poměrem – společné tóny zadržíme a chrom. tóny jdou půltónovým krokem

do rozvodného tónu, aby nevznikly nezpěvné intervaly. Chormatické tóny se nesmí zdvojit!

alterované akordy - zvyšováním nebo snižováním 2. či 4. stupně – tóny tónického kvintakordu musí být zachovány

- v dur – 2. stupeň můžeme zvýšit i snížit, 4. stupeň jen zvýšit

- v moll – 2. stupeň jen snížit, 4. stupeň zvýšit i snížit

- snižování a zvyšování 6. a 7. stupně patří do míšení tónin, ale je možné ho zařadit i do alterace

- pravé alter. akordy obsahují interval zm.3, která se rozvádí do primy – je lépe je obrátit na zv.6

která se rozvede do oktávy

- alter. tón má přednost před pravidly rozvodů – rozvádí se půltónem do rozvodného tónu

- rozvody – kombinovaný, subdominantní

fryg. a lyd. akord - vyz. otázka č.17

c) tříčlenný funkční systém - TSD – tyto funkce vyjadřují všechny tóny diatoniky

pětičlenný funkční systém - T N6 S D L6 – obsaženy tóny chromatiky

d) Alterace v harm. větě - vnějším znakem alter. akordů je interval zm.3 nebo zv.6

- jsou nejčastěji ve formě čtyřzvuků, a jako hl. septakordů

- v harmonické větě vytvářejí větší napětí a snahu po rozvodu, nejen přirozenými, ale i umělými

citlivými tóny. Rozvádí se do tóniky, ve směru svého napětí

Témata, do kterých materiál patří