Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Modulace chromatická a diatonická

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

 Otázka č.22

Modulace chromatická a diatonická

a) modulace - je přesvědčivý, nenásilný přechod z jedné tóniny do druhé

tóninové vybočení - chvilkový přechod do jiné tóniny a opět návrat do původní tóniny. Nejčastěji u lid. písní –

v moll a přejde do paralelní

tóninový skok - přechod z tóniny do tóniny bez modulačního momentu, pokud nastupuje po frázi, říká se jí

příštipek

tóniny vyšší a nižší - vyšší – tóniny, mající více křížků nebo méně béček

- nižší – tóniny, mající méně křížků nebo více béček

tóniny paralelní - dvě tóniny se stejným předznamenáním (C dur- a moll)

tóniny stejnojmenné - jiné předznamenání, stejný název (B dur – b moll)

b) obecný průběh modulace

1. fáze – charakterizování tóniny výchozí nejlépe kadencí (TSD)

2. fáze – přehodnocení společného akordu tzv. modulační spojka

3. fáze – charakteristika tóniny cílové

c) diatonická modulace - diatonická modulace je založena na víceznačnosti akordu, tzn. akord (určitý) může být

funkční v tónině výchozí i cílové (tónika v C dur je subdominanta v G dur)

- je výhodné, pokud v modulační spojce zazní subdominantní funkce tóniny cílové. je výhodné

hledat společný akord v tónině cílové. Potom stačí dosadit dominantu s tónikou a cílová tónina

je charakterizována

- pokud modulujeme do vzdálenější tóniny, která nemá společný akord, musíme použít tóninu

zprostředkující (z B dur do E dur  TDT TD/=ID v C dur (zprostředkující tónina)

D ST/= S v E dur (moll) D,T

- jsou-li od sebe vzdáleny o tři a více předznamenání, použijeme jako společný akord mollovou

S tóniny vyšší

d) chromatická, chromaticko-enharmonická a enharmonická modulace

- používají chromatických postupů, popř. enharmonických záměn, většina využívá mnohoznačnosti

akordu /v různých tóninách různé funkce/

1)modulace přímým nástupem do tóniny cílové

- v této modulaci nedochází k přehodnocení akordu, tzn. je velmi příkrá, pro zmírnění ostrosti je

dobré mají-li sousední akordy alespoň jeden společný tón, Modulace musí obsahovat chromatický

postup

2)modulace pomocí zmenšeného akordu

- využívá víceznačnosti akordu zmzm7 . obsahuje samé m3, dělí oktávu na 4 stejné díly i v obratech,

při enharmonické záměně může vzniknout opět základní tvar. Při alteraci a míšení tónin se nachází

na třetích stupních v dir i moll

- Dur DS/7b S+7,3# TD/7b,5b Moll: DS/7 S/7(odrážka) D7b,5b

3)modulace zvětšeným kvintak.

- dělí oktávu na tři stejné díly – velké tercie jsou v obratech totožné

- Dur: S/ D5# ST/ DS/ Moll: S/5(odrážka) TD/ S D/5#

Témata, do kterých materiál patří