Malé a velké formy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.5
Malé a velké formy
a) Malé formy – vznikají z několika drobných vět, nejčastěji u lid. písní
1) malá forma jednodílná – nejmenší a nejjednodušší forma, je totožná s drobnou větou nebo periodou
- má jedinou hudební myšlenku vytvořenou z motivů nebo tématu
- např. Když jsem husy pásala předvětí – závěr poloviční, závětí – závěr celý
- malou jednodílnou formu označujeme termínem „malý větný díl“, popisujeme „a“
2) malá forma dvoudílná - vznikne sdružením dvou různých vět (nebo period)
- každá věta je malým větným dílem „ab“
- můžeme rozložit, alespoň jeden díl může stát samostatně
- odlišnost dvou dílů, nebo alespoň části jednoho z nich
a) dvoudílná s reprízou - „ab“ s malým návratem, v dílu „b“ zazní část dílu „a“ – zpravidla jen polovina
- např. Kdyby byl Bavorov, Ach není tu není, vzorec αβχβ
b) dv. bez reprízy - v druhém větném dílu „b“ se neopakuje nic z dílu prvního
- malá dvoudílná forma zvaná „bez návratu“
- např. Šla Naninka do zelí, vzorec αβχδ
3) malá třídílná bez reprízy - vznikne sdružením třech drobných vět nebo period, jde o sjednocení motivické, tonálně harm.
- není příliž častá, hrozí rozpad (zcela rozdílné části)
- možnosti sjednocení – motovickou podobností, tonální jednotou, shodný rytmus, nálada
- k této skladbě je možné přidat stmelovací prvky, jako introdukce, codu
s reprízou - „aba“ - αβχδαβ - díl „a“ se na konci skladby opakuje znovu celý
- např. Pásla ovečky
Dvojdílná forma se znakem třídílnosti - II: a :II II: b a :II, staré barokní tance v soutě, i některé lid. písně
Formy vícedílné – 4.5.6 dílné – nejsou časté – rozpad
- např. Strauss – směs valčíků stmeluje introdukce a coda
Velké formy – složeny z malých forem dvou, tří i vícedílných
1) velká dvoudílná forma - AB (ab, cdc)
- vyskytuje se u klasiků ojediněle, ohrožuje formový rozpad, kontrastnímu dílu se říká „trio“ (v S)
- nutno díly propojit mezivětou, díl B nesmí přinášet veliký kontrast, dobré použít tématickou codu
- dobré v díle B něco přimomenout z dílu A
- např. F. Kmoch – jeho dvoudílné pochody
2) třídílná s reprízou - ABA, tzv. „da capo“, dílu B se říká někdy Trio
- v dílu B tonální napětí k dílu A, nejčastěji S nebo D tónina
3) třídílná bez reprízy - téměř se nevyskytuje, vzniká dojem tří samostatných skladeb
- díly dosti kontrastní,
4) vícedílné velké formy - se téměř neužívají – rozpad, vyskytuje se forma se zarámováním ABCDEA
- velké formy je možná rozšiřovat, zúžovat (např. Aba)
- podle propojenosti větných dílů: Velká forma složená – díly odděleny a odsazeny
Velká forma prostá – díly do sebe vpojeny nebo připojeny legátem)
b) význam reprízy: - stmeluje vícedílné formy – uspokojivé zakončení – je to už známá hudba