Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Malé a velké formy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

 Otázka č.5

Malé a velké formy

a) Malé formy – vznikají z několika drobných vět, nejčastěji u lid. písní

1) malá forma jednodílná – nejmenší a nejjednodušší forma, je totožná s drobnou větou nebo periodou

- má jedinou hudební myšlenku vytvořenou z motivů nebo tématu

- např. Když jsem husy pásala  předvětí – závěr poloviční, závětí – závěr celý

- malou jednodílnou formu označujeme termínem „malý větný díl“, popisujeme „a“

2) malá forma dvoudílná - vznikne sdružením dvou různých vět (nebo period)

- každá věta je malým větným dílem „ab“

- můžeme rozložit, alespoň jeden díl může stát samostatně

- odlišnost dvou dílů, nebo alespoň části jednoho z nich

a) dvoudílná s reprízou - „ab“ s malým návratem, v dílu „b“ zazní část dílu „a“ – zpravidla jen polovina

- např. Kdyby byl Bavorov, Ach není tu není, vzorec αβχβ

b) dv. bez reprízy - v druhém větném dílu „b“ se neopakuje nic z dílu prvního

- malá dvoudílná forma zvaná „bez návratu“

- např. Šla Naninka do zelí, vzorec αβχδ

3) malá třídílná bez reprízy - vznikne sdružením třech drobných vět nebo period, jde o sjednocení motivické, tonálně harm.

- není příliž častá, hrozí rozpad (zcela rozdílné části)

- možnosti sjednocení – motovickou podobností, tonální jednotou, shodný rytmus, nálada

- k této skladbě je možné přidat stmelovací prvky, jako introdukce, codu

s reprízou - „aba“ - αβχδαβ - díl „a“ se na konci skladby opakuje znovu celý

- např. Pásla ovečky

Dvojdílná forma se znakem třídílnosti - II: a :II II: b a :II, staré barokní tance v soutě, i některé lid. písně

Formy vícedílné – 4.5.6 dílné – nejsou časté – rozpad

- např. Strauss – směs valčíků  stmeluje introdukce a coda

Velké formy – složeny z malých forem dvou, tří i vícedílných

1) velká dvoudílná forma - AB (ab, cdc)

- vyskytuje se u klasiků ojediněle, ohrožuje formový rozpad, kontrastnímu dílu se říká „trio“ (v S)

- nutno díly propojit mezivětou, díl B nesmí přinášet veliký kontrast, dobré použít tématickou codu

- dobré v díle B něco přimomenout z dílu A

- např. F. Kmoch – jeho dvoudílné pochody

2) třídílná s reprízou - ABA, tzv. „da capo“, dílu B se říká někdy Trio

- v dílu B tonální napětí k dílu A, nejčastěji S nebo D tónina

3) třídílná bez reprízy - téměř se nevyskytuje, vzniká dojem tří samostatných skladeb

- díly dosti kontrastní,

4) vícedílné velké formy - se téměř neužívají – rozpad, vyskytuje se forma se zarámováním ABCDEA

- velké formy je možná rozšiřovat, zúžovat (např. Aba)

- podle propojenosti větných dílů: Velká forma složená – díly odděleny a odsazeny

Velká forma prostá – díly do sebe vpojeny nebo připojeny legátem)

b) význam reprízy: - stmeluje vícedílné formy – uspokojivé zakončení – je to už známá hudba

Témata, do kterých materiál patří