Romantické orchestrální skladby a jejich hudební mluva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.21
Romantické orchestrální skladby a jejich hudební mluva
a) obsazení orchestru - dech. dřevěné, žesťové, smyčcové a bicí
- v partituře jsou zaznamenány takto:
- nejvýše jsou flétny (2) jsou v C ladění (housl.klíč)
- hoboje (2) případně pod nimi angl. roh, jsou v C ladění a zapsány v housl. klíči
- klarinety (2) – ladění B, A a C (nejpoužívanější), housl. klíč
- fagoty (2) – v C ladění, někdy bývá používán kontrafagot, který je o 8 níže – not. v bas. klíči, ve
vysokých polohách též v tenorovém a houslovém
- horny (4) – laděny v F a B, zápis housl. klíč
- trubky (2-3) – B, Es, méně používané je ladění C, housl. klíč
- pozouny – C ladění, bas.kl.
- tuba – C ladění, bas. kl.
- harfa – C ladění, housl. a bas.kl.
- housle – C ladění, housl.
- viola – C ladění, altový klíč a housl.
- violoncello – C ladění, bas. a housl. kl.
- kontrabas – C ladění, bas.kl.
- bicí nástroje
b) programní hudba - má mimohudební námět, např. literatura, příroda, historické události, osobní prožitky –
mimohudební námět je často zachycen už v názvu. Ve snaze vyjádřit tento námět se často
pozměňovaly klasické formy. Novoromantismus – Wagner, Smetana, Listz
absolutní hudba - jen čistě hudební náměty, nezávisle na mimohudební složce – i v této hudbě se však odráží
život a doba skladatele. Klasicko-romantická syntéza – Brahms, Dvořák
- v období romantismu se programní hudba rozvijí nejvíce, vzniká symfonická báseň. Programní
hudba se ale vyskytuje už dříve, př. baroko – Vivaldi – Čtvero ročních dob
klasicismus – Haydn – Skřivánčí kvartet
c) symfonická báseň - je rozlehlá, zpravidla jednovětá, programní symfonická skladba, jejíž forma se řídí mimohudebním
námětem, tvůrce je F. Liszt (novoromantismus)
- předzvěstí symf. básně byla programní symfonie – např. Berlioz- Fantastická symfonie
podněty ke kompozici symfonické básně:
zhudebněná báseň - Z. Fibich (F. Čelakovský) – Toman a lesní panna
- A. Dvořák (K.J.Erben) – Vodník, Zlatý kolovrat
Próza - - L. Janáček (Gogol) – Taras Bulba
- F. Liszt (Shakespeare) Hamlet
- Z. Fibich (Shakespeare) – Othello
přírodní náměty - Smetana – Vltava
historické náměty - B. Smetana – Blaník, Tábor
- pro určení formy je rozhodující mimohudební námět:
prostředky k zachycení mimohudebního námětu:
zvukomalba - napodobení přírodních, civilizačních zvuků (zpěv ptáků)
symboly – stálé - tempo udává charakter, výška tónů (úzkost), síla zvuku (napětí)
- konvenční - působí na základě toho, že hudba existovala v určité době nebo je spjata s určitou společenskou
událostí – signál trubky (boj), lesní roh (lesy, honba), taneční rytmus (lidovost), k navození
doby (církevní tóniny, staré nástroje)
leitmotiv - příznačný motiv – k zachycení konkrétní myšlenky, opakuje se