Klasická sonátová forma
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.13
Klasická sonátová forma
a) 1) sonátová expozice (uvádí)
b) 2) sonátové provedení (zpracovává)
3) sonátová repríza (shrnuje)
expozice - podle počtu témat je členíme na takzvané oblasti
a) oblast hl.tématu
b) oblast vedl. tématu
c) oblast závěrečná
ad a) oblast hlavního tématu: - patří sem hl. téma (i několika témat), mezivěty – (důležitá je mezivěta spojovací oddíl – úsek,
který spojuje hl. téma s oblastí vedlejšího tématu, moduluje do tóniny V.T., čerpá motivický
z hlavního tématu nebo je to nová hudba. Hlavní téma je v hlavní tónině . Vedlejší téma v
dominantní tónině. Spojovací oddíl moduluje.
ad b) oblast vedlejšího tématu: - obsahuje vedlejší téma (i několik témat), obsahuje i spojky, mezivěty
ad c) závěrečná oblast: - závěrečné téma (bývá jen jedno) může též zcela chybět
provedení - podle charakteru lze rozlišit na mírné a ostré. V tomto úseku skladatel pracuje s tématy, vyhýbá
se tónině hlavní a dominantní (ty byly v expozice), moduluje: do poměrně vzdálených tónin,
je evoluční, nemusí pracovat se všemi tématy, části modulace, pohyb, neklid
a) vstup - nejdůležitější nebo nejbližší téma z expozice tématu mohou být v tónině hlavní nebo dominantní
b) vlastní provedení - hlavní oddíl nejdelší úsek – zde se témata kumulují, témata z expozice, práce – dělení témat,
diminuce, augmentace, imitace
c) příprava reprízy - připravuje návrat hlavní tóniny, častá je prodleva na dominantní hlavní tónině
repríza
a) reexpozice - opakuje všechna témata expozice, ale témata jsou v hlavní tónině
b) klasická repríza - (úplná, doslovná) – je-li vedlejší téma v moll, může být v repríze ve stejnojmenné dur, je možné
zavést i nový tématický materiál
c) zvláštní reprízy
1) neúplná repríza – nějaké téma schází (např. hl. téma, málokdy schází vedlejší téma)
2) zlomková repríza – zhuštěná témata – všechna, ale pouze části, připomenutí
3) zrcadlová repríza – opačné pořadí
- po repríze může na závěr přijít coda
coda - může být malá, velká, tématická, netematická
- rekapituluje
- v rámci kódy se může znovu zpracovávat jakékoliv téma (většinou téma, kterému předtím
nevěnoval pozornost), někdy se může koda rozvést až v druhém provedení, čímž to ale může skončit, proto musí přijít alespoň náznak reprízy – s oblibou užívá Beethoven (Beethove-
novská 5 dílná sonátová forma (expozice, provedení, repríza, coda, repríza2)
Sonátová forma může být monotématická a polytématická
a) monotématická - témata vycházejí z jednoho motivického materiálu, jsou si velmi podobná
b) polytématická - velmi kontrastní, 2-3 témata
hl.téma - bývá rytmicky výrazné, energické, rázné (mužské)
v.téma - je kontrastní, melodické, zpěvné (ženské)
závěrečné – není tak výrazné jako hl. a vedlejší téma