Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základní kompoziční postupy hudebního baroka

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

 Otázka č.9

Základní kompoziční postupy hudebního baroka

a) - souvisí s rozvojem hry na hudební nástroje. Skladatelé přizpůsobují přejatá pravidla o melodické

stavbě témat požadavkům instrum. slohu

- melodicko harmonický styl, tóniny moderní dur, moll, nový typ melodiky, která vychází

z možností nástrojů (např. houslí – menší hodnoty, běhy, akordické rozklady, nezpěvné intervaly,

bohatší rytmus (tečkovaný)

- počátkem 17. století – vytvořeny taktové čáry, vzniká pulsace, přízvuky

- nové chápání tempa – široký rejstřík temp – slovně pojmenován (adagio, lento…), dříve tempo

odvozené od tepu

- komplementární rytmus (doplňující se)

- užívají se melodicko harmonické sekvence – tonální i modulující

- melodie instrum. polyfoniků se vlní bohem tónické kvinty (melodické ohnisko), někdy tercie

- výraznost tématu závisí na melodické síle a pohybové energii (metrické, rytmické uspořádání),

obě složky se vzájemně podřizují

- melodická stavba je periodická i neperiodická

- používá se latentní harmonie

- charakteristické zdobení hudby v pomalých skladbách

- užití chromatiky, užívají se i septakordy a obraty

Formy: varhanní toccata - vícedílná skladba

chaccona - nad ostinátně (tvrdošíjně) opakujícím se tématem se objevují dopr. hlasy (kontapunkt.variace)

fuga - vznik v ricercaru – 1větá skladba, ale uvnitř 3 části – fugová expozice, provedení, závěr

- imitační forma, 1 téma postupně přebírají ostatní hlasy

suita - cyklická forma, stylizované tance – Allemande, Courante, Sarabanda, Gigue

sonáta - triová – 2 mel. hlasy + basso continuo

- sólová

sinfonia, concerto grosso, kantáta

b) Je to skladebný způsob, v němž se hlasy dají navzájem převrátit, je dvojitý, trojitý nebo čtyřnásobný kontrapunkt.

- vrchní hlas překládáme pod spodní nebo naopak

- podle intervalu, v němž hlasy převracíme, rozeznáváme převratný kontrapunkt v oktávě, decimě,

duodecimě – dvojitý kontrapunkt,

trojitý, čtyřnásobný kontrapunkt – technika převratu se užívá jen v oktávě

- př. dvojitý převratný kontrapunkt v oktávě – pravidla odvozujeme z číselné řady, jejíž číslice

seřazené pod sebou určují intervalový převrat. Součet je vždy 9.

- 1 2 3 4

8 7 6 5

- z primy tedy vzniká oktáva, ze sekundy septima, atd…

c) Tance jsou řazeny dvojdílně, během 1. části se moduluje do dominantní tóniny a pak se vrací. Díly barokních tanců jsou většinou

nesymetrické.

??????

Témata, do kterých materiál patří