Základní kompoziční postupy hudebního baroka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.9
Základní kompoziční postupy hudebního baroka
a) - souvisí s rozvojem hry na hudební nástroje. Skladatelé přizpůsobují přejatá pravidla o melodické
stavbě témat požadavkům instrum. slohu
- melodicko harmonický styl, tóniny moderní dur, moll, nový typ melodiky, která vychází
z možností nástrojů (např. houslí – menší hodnoty, běhy, akordické rozklady, nezpěvné intervaly,
bohatší rytmus (tečkovaný)
- počátkem 17. století – vytvořeny taktové čáry, vzniká pulsace, přízvuky
- nové chápání tempa – široký rejstřík temp – slovně pojmenován (adagio, lento…), dříve tempo
odvozené od tepu
- komplementární rytmus (doplňující se)
- užívají se melodicko harmonické sekvence – tonální i modulující
- melodie instrum. polyfoniků se vlní bohem tónické kvinty (melodické ohnisko), někdy tercie
- výraznost tématu závisí na melodické síle a pohybové energii (metrické, rytmické uspořádání),
obě složky se vzájemně podřizují
- melodická stavba je periodická i neperiodická
- používá se latentní harmonie
- charakteristické zdobení hudby v pomalých skladbách
- užití chromatiky, užívají se i septakordy a obraty
Formy: varhanní toccata - vícedílná skladba
chaccona - nad ostinátně (tvrdošíjně) opakujícím se tématem se objevují dopr. hlasy (kontapunkt.variace)
fuga - vznik v ricercaru – 1větá skladba, ale uvnitř 3 části – fugová expozice, provedení, závěr
- imitační forma, 1 téma postupně přebírají ostatní hlasy
suita - cyklická forma, stylizované tance – Allemande, Courante, Sarabanda, Gigue
sonáta - triová – 2 mel. hlasy + basso continuo
- sólová
sinfonia, concerto grosso, kantáta
b) Je to skladebný způsob, v němž se hlasy dají navzájem převrátit, je dvojitý, trojitý nebo čtyřnásobný kontrapunkt.
- vrchní hlas překládáme pod spodní nebo naopak
- podle intervalu, v němž hlasy převracíme, rozeznáváme převratný kontrapunkt v oktávě, decimě,
duodecimě – dvojitý kontrapunkt,
trojitý, čtyřnásobný kontrapunkt – technika převratu se užívá jen v oktávě
- př. dvojitý převratný kontrapunkt v oktávě – pravidla odvozujeme z číselné řady, jejíž číslice
seřazené pod sebou určují intervalový převrat. Součet je vždy 9.
- 1 2 3 4
8 7 6 5
- z primy tedy vzniká oktáva, ze sekundy septima, atd…
c) Tance jsou řazeny dvojdílně, během 1. části se moduluje do dominantní tóniny a pak se vrací. Díly barokních tanců jsou většinou
nesymetrické.
??????