Kombinované formy a volné formy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.26
Kombinované formy a volné formy
a) cyklické formy - věty, které jsou uzavřené, samostatné, lze hrát samostatně (suity, sonáta)
- Nižší cykly
- Mezityp – cyklus samostatných jednovětých skladeb
- Vyšší cykly – suitový
kombinované formy - složená jednovětá skladba, obsahuje v sobě dvě či více forem základní (5 dílná)
- taková forma ztrácí vnější znaky cyklu
b) rozdělení: - dvoj, troj a vícedílné – 1) dle členitosti (počet forem)
2) dle způsobu sestavení jednotlivých zakl. forem uvnitř komb. forem
nepravé - blízko k cyklickým formám (přechod mezi cyklickými formami a mezi pravými kombin.form.)
cyklus attaca – jeden díl následuje ihned za druhou bez přestávky, každá věta je samostatná, má svůj
závěr – B. Smetana – Má Vlast – Tábor, Blaník
cyklická sestava pomocí spojek (mezivět) – mezi jednotlivými částmi místo závěru je připojena spojovací
část, jejímž prostřednictvím naváže další věta, jednotlivé díly jsou zcela samostatné
(A. Dvořák – housl. koncert a moll)
pravé - samostatnost jednotlivých částí se již ztrácí
sestava z neuzavřených vět nebo dílů – některá věta – ponechána bez uzavření, nemá spojku, závěr. Druhá
vyplyne, věty ztrácí samostatnost (Mozart – fantazie g moll pro klavír – adagio vplyne do allegra)
sestava z prolínajících se neukončených dílů – nechybí jen závěrečný akord (takty), ale i části, v symfonických
básních, program. overturách (Beethoven – c moll – 3. a 4. věta)
Kombinované formy měly i své předchůdce:
Francouzská overtura - Lullyovská PRP – není repríza, ale nová hudba, užíval ji i Bach, Handel
Italská overtura - sinfonia – největší rozvoj Neapol RPR
Novodobé kombinované formy – dle počtu částí
1) dvoudílná kombinovaná forma – hrozí slabší soudržnost dílů, proto je nutné snižovat kontrast mezi jednotlivými díly,
vhodné je vyplynutí prvního dílu do druhého
a) vyrovnané – oba úseky jsou stejně dlouhé
b) nevyrovnané - úvod 1. věty pomalý, potom sonátová forma – je obohacena
o úvod, spojku, codu (kombin. form.)
2) trojdílná kombinovaná forma - a) vyrovnaná – stejně dlouhé díly
b) vyvážená – střední díl je kratší, krajní stejně dlouhé
c) nevyrovnaná – jiná délka
c) volné formy - bez přesné stavby, charakteristická je nespoutanost, chaos, hudba plyne stále kupředu, s motivy
se nepracuje, chybí propojenost celku, témata se vynoří bez přípravy, potom zanikají nezpracovány
- forma působí improvizačně, větné díly se spíše k sobě přistavují
- užití této formy je často vyvoláno mimohudebním dějem, náladou autora (zklamání, deprese..)
- roztříštěnost, nesourodost – nebezpečí rozpadu
- někdy na volnou formu napovídá i název – fantazie, meditace, jindy ne (rapsodie, nokturno)
improvizace - hra bez přípravy