Vývoj instrumentální hudby
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VÝVOJ INSTRUMENTÁLNÍ HUDBY
Pravěk
Dochovaly se primitivní bicí nástroje
Řecko
kythara, lyra, harfa, aulos, panova flétna, syrinx, vodní varhany – řecký vynález ze 2. st. př.n.l.
Středověk
strunné drnkací: loutna, lyra, harfa – smyčcové: fidula (předchůdce houslí), zobcová a příčná flétna – různé bicí nástroje. Nástroje nejprve sloužily jako doprovod ke zpěvu. Samostatná instrumentální hudba existovala od pozdního středověku
Renesance
dechové nástroje: zobcová flétna, předchůdci fagotu, trubky, pozounu
smyčcové nástroje: housle – velmi populární byly různé druhy viol, různé druhy louten
klávesové: cembalo, spinet
vedoucí postavení má hudba vokální
renesance tvoří předěl ve vývoji instrumentální hudby směrem k její samostatnosti, hudebníci se sdružují do skupin náhodně – jen k určitým příležitostem
formy:
fantazie – imitace a variace jednoho tématu
ricercar – imitační zpracování několika témat
Baroko
hudba přestává být pouhým doprovodem vokální hudby a stává se samostatnou složkou.
prosadil se způsob doprovázeného jednohlasu – generál bas = basso continuo (vyskytuje se ve všech skladbách v baroku) je to tzv. číslovaný bas – akordický, vede basovou linii a nad ní improvizuje harmonii podle čísel, jenž udal skladatel. Basová linka akordického nástroje je zdvojena violoncellem či jiným basovým nástrojem (fagot).
Formy:
Sonáta – vznikla kolem roku 1600 jako protiklad k vokální skladbě – kantáta.
Concerto grosso
Suita
Fuga
Klasicismus
Sloh je lidovější, melodika je periodická
Harmonie je jednodušší, vychází ze základních funkcí
Mizí generálbas – harmonie je rozepsána do partů jednotlivých nástrojů orchestru
Rytmika – přehlednější
Instrumentace
hlavní melodiku zpravidla nesou smyčce a dřevěné nástroje
žestě tvoří harmonickou výplň
bicí – tympány – zvýrazňují vypjatá místa
rozvoj agogiky (tempo) a dynamiky
hudba působí radostně
formy:
sonátová forma
cyklická sonátová forma
symfonie
koncert
Romantismus
základem romantismu je cit
důraz na obsah i výraz (viz symfonická báseň)
melodie – typický melodický oblouk, citovost a prožitek někdy spadá až do sentimentu
rytmika – bohatá – trioly, nepravidelné rytmy
harmonie – bohatá, užívá se chromatika, septakordy, časté modulace
instrumentace – využívá všech barev jednotlivých nástrojů, vše je podřízeno atmosféře skladeb
zdokonalení nástrojů
nové nástroje – saxofon, anglický roh
orchestr se rozšiřuje
formy:
symfonická báseň
Impresionismus
Dává přednost zvukové barevnosti – líčení atmosféry
Dochází k uvolnění harmonie
Využití chromatiky, diatoniky, celotónových řad
Zařazují se nové nástroje – celesta, harfa, zvonky
Základem jsou smyčce doplněné dřevy a žesti
Instrumentace je nezvyklá, nová, vše je podřízeno vyjádření atmosféry, nálady