Sonátový cyklus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.12
Sonátový cyklus
a) cyklus = kruh - je to označení pro skupinu skladeb, které něco spojuje (např. nástrojové obsazení, forma, žánr)
a které autor chápe jako celek
Rozlišujeme několik druhů cyklů
1) nižší cykly – poměrně volný, jednotlivé skladby – zcela samostatné –
a) sbírka např. písní
b) řada skladeb
2) mezityp – přechod mezi nižším a vyšším cyklem – cyklus samostatných jednovětých skladeb, např. Musorgskik – Kartinky
3) vyšší cykly – jednotlivé skladby (části) jsou úzce spjaty v jeden celek
a) suitový cyklus
b) sonátový cyklus
Nižší cykly - sbírka - nepatrná souvislost mezi skladbami (více autorů)
- řada - spojuje forma, žánr, jsou stejnorodé, chybí tonální plán – každá v jiné tónině!
- př. A. Dvořák – slovanské tance – možnost hrát skladby zvlášť, jeden autor
Mezityp - mezistupeň mezi oběma typy
- sdružuje nejméně dvě věty (preludium + fuga), doplňujích se vzajemným kontrastem (rych+pom.)
- jsou-li všechny věty v jedné tónině = vyšší cyklus – nemusí však být, je-li motivická propojenost,
řad, program a není-li možné části prohazovat (např. Smetana – Má vlast)
Vyšší cyklus - větší motivická propojenost, tonální osa první a poslední v jedné tónině
suita - hl. forma renesance a baroka, prapůvod suity tvoří dojice kontrastních tanců – pomalý, rychlý –
pavana, galiarda, danz, nachdaz (?). Suita vzniká ke konci 16. století sdružením několika tanců
v celek – postupně sloužily spíše k poslechu než k tanci – dochází ke stylizaci
- základ – 4 kontrastní tance: allmande, courante, sarabanda, gigue + tance vložené mezi
sarabande a gigue – menuet, bourré, gavota, coure, atd..
allmande - dvoudobý, pomalý, polyfonní, vznik Německo – do Francie
courante - třídobý, původně rychlý, ve stylizací předtaktí pomalejší
sarabanda - nejpomalejší, homofinní, třídobý, bez předtaktí, španělský původ, slavnostní ráz
gigue - třídobý, předtaktí, polyfonně vedené hlasy na způsob fugy
vložené tance – 3 doby rychlé – canarie, passied (paspije)
3 doby středně pomalé – menuet, biciliona, coure
3 doby pomalé – musset, polonaise
2 doby rychlé – bourre, gavotta, rigadone
netaneční části – na začátku nebo na konci – preludium, sonáta, sinfonia, allegro, toccata
uvnitř suity – Air, fuga, passacaglia, chaccona,
- suita má promyšlenou stavbu, gradaci a jednotnou tóninu
- převážně dvoudílná forma (vyjímečně trojdílná), v průběhu tanců dochází k modulaci do
dominantní tóniny a zpět, pro solo nástroje i orchetsr (Handel – vodní hudba)
sonátový cyklus - název sonáta poprvé použili italští skladatelé, např. Giovanni Gabrileli
- vznik ze sousloví „Canzona da sonar“, tj. píseň hraná na hud. nástroj
- v baroku pojem sonáta vyl nevyhraněný
- př. Scarlatiovská sonáta je jednovětá tzv. essercizy, Bachovy s. jsou některé 3, jiné 4 věté