Barevné modely
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Změna sytosti barvy - tentýž odstín, nahoře jas 75%, dole jas 100%
V roce 1993 byla navržena adaptace modelu zohledňující, mimo jiné, masové používání dvou způsobů tvorby barev - sčítací a odečítací (additive, subtractive), RGB a CMY.
Základní modely:
RGB – Red, Green, Blue – pro PC,
Barevný odstín je složen s různých sytostí tří základních barev – červené, zelené a modré (primární barvy). Je to model aditivní (sčítací - barvy přidávají světla do tmy, a tím tvoří barvu). Výsledná barva vyplyne ze sčítání barevných hodnot jednotlivých složek (př. mají-li všechny tři barevné složky hodnotu 0, je výsledná barva černá – nic nesvítí, jsou-li všechny tři složky stoprocentní, je výsledná barva čistě bílá). RGB barvy jsou výhodné pro počítač, protože přímo vycházejí z jeho „vyzařovací“ podstaty, v jakémkoli jiném prostředí je však tento model nepoužitelný. Nelze je stoprocentně převést na tiskové barvy.
Barevný model RGB je v počítači reprezentován 3 Byty (24 bitů). Každá složka představuje jeden byte. Každá ze tří složek může nabývat hodnotu od 0 (tma) do 255 (max. intenzita). Prostřednictvím modelu RGB lze tak zobrazit až 16,7 mil. barev.
RGBA
V počítačové grafice se můžete setkat se zkratkou RGBA. Tato zkratka představuje obraz zapsán ve formátu RGB doplněný informací o průhlednosti. Průhlednost se označuje písmenem A (nebo též alfa-kanál) a může nabývat hodnot od 0 do 100 procent.
HSB – Hue, Saturation, Brightness – pro člověka
aHLS – Hue, Lightness, Saturation – pro člověka
Představují modely "lidského vnímání". Fyzika popisuje barvu třemi vlastnostmi: vlnovou délkou, jasem a intenzitou. Zkratky těchto modelů znamenají: Hue Saturation Brightness a Hue Lightness Saturation.CMYK – Cyan, Magenta, Yellow, blacK – pro tiskárnu
Je to model subtraktivní (odčítací). Jsou-li všechny tři složky stoprocentní, výsledkem je barva černá. Čtvrtá složka – tiskařská technologie je technicky omezená, tak jako na monitoru nikdy nedocílíme absolutně bílé barvy rozsvícením všech tří složek R, G, B, tak při potisku papíru stoprocentními složkami C, M a B nedocílíme hlubokou čerň (nedostatky jsou ještě více viditelné z důvodu mechanického nanášení barev, jejich kvality a proměnlivosti jejich vlastností ne větší ploše), výsledkem je temně zbarvená plocha. Proto se při převodu z „matematického“ modelu CMY do „praktického“ modelu CMYK provádí nahrazení těch oblastí, kde barvy C, M a Y dosahují vysokých hodnot, přímo černou barvou.
Není možné provést barevně naprosto přesný převod obrázku vytvořeného namíchaného z kanálu RGB do CMYK. Model RGB se skládá ze tří barevných kanálů a model CMYK ze čtyř, je nutné při převodu dodat další informace zejména o tom, kdy začne a v jakém rozsahu bude černá barva nahrazovat soutisk CMY.