Informace, počítače, algoritmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- tento systém je asi nejrozšířenější
- relační databáze - soubor tabulek propojené relací (vazbou) - nedochází k redundanci dat (nadbytečnost)
- WinBASE 602, Fox Pro, Paradox, Access a velké databázové systémy INFORMIX a ORACLE
→ grafické editory - programy pro vytváření grafických souborů
dělení podle způsobu uložení grafických informací
- bitmapové - síť bodů; informace o každém bodě zvlášť - .PCX, .TIF, .GIF, .JPG, .BMP
- velká velikost souboru → některé formáty používají kompresy (.jpg, .gif, .tif)
- Pbrush, NeoPaint, AdubePhotoshop, CORELPhotopaint
- vektorové - obraz se skládá z elementárních (základních) objektů - úsečka, křivka, písmeno; náročnost na tvorbu (náročnější na kreslení) × úspornější (velikost dat), plynulá změna velikosti
- Zebra, COREL Draw; každý program má svůj způsob ukládání - různé koncovky souborů
- speciální oblast používání grafických programů - programy pro technické projektování - sestavování výkresů nebo modelů - AutoCAD, DesignCAD, AutoDesk 3D Studio
- programy pro prezentační grafiku - prostředky pro přípravu prezentací - MS PowerPoint, Harward Graphic
→ plánovací programy - elektronická podoba diářů - Shedulle +, OutLock, Lotus Organizer, Project
→ integrované balíky - zpočátku souvisely s marketingovou stránkou; dnes jednotlivé programy z balíku mezi sebou navzájem komunikují a spolupracují (už nejenom více výrobků za měně peněz)
- 602 pro kancelář, MS Office, MS Works
→ Aplikované programy - programy, které řeší konkrétní úlohy (účetnictví, výukové programy, hry atd.)
- databázové, evidenční, informativní - nejrůznější evidence (přímo program dělaný na míru), účetnictví, jízdní řády, encyklopedie apod.
- výpočtové a simulační - simulují určitý jev za daných podmínek - nejrůznější výpočet, letecká simulátory atd.
- výukové programy - podle způsobu - simulační (simulují určitý jev) - trenažéry
- výkladové - výklad
- interaktivní - uživatel může komunikovat s výukovým programem
- dialogové - možnost ověřit si znalosti
- počítačové hry - textové, plošinovky (arkády), adventury, 3D akční, dungeon, simulátory, bojovky, logické, strategie
- řídící programy - programy pro počítačovou podporu nejrůznějších strojů a zařízení (výrobní linky, tomograf)
Vývoj programového vybavení
Vývoj programového vybavení probíhá již od Von Neumannové koncepce počítače (data i program (kód programu) jsou v jedné paměti). Nejstarší počítače se programovali v binárním kódu, což bylo velice náročné a vyžadovalo to znalost systému, ve kterém se program programoval. V 50. letech se objevují první autokódy (nebylo to přímo v binárním kódu). S příchodem Assembleru přišel systém, kdy se psaly pouze symbolické adresy a jejich připojení se nechávalo počítači. V roce 1957 byl vymyšlen FortRun, který byl určen především pro vědecko-technické výpočty. V roce 1960 to byl Cobol, který byl určen především pro hromadné zpracování dat. V této době se zde objevuje nový obor a to systémové inženýrství, které se zabývalo realizací programů. Další programovací jazyky byli Algol 68 a Symula 67. Byla zde snaha vytvořit co nejuniverzálnější programovací jazyk. V roce 1964 se objevuje programovací jazyk Basic (velice oblíbený - u domácích počítačů dokonce součástí „romky“). 1970 to byl systém Unix. Byla zde již možnost využít multitasking (spouštění více programů), která ale, hlavně u pozdějšího DOSu, nenašla příliš velké uplatnění. V roce 1971 se objevuje programovací jazyk Pascal, který odpovídal požadavkům strukturovaného programování. V 70. letech vzniká ještě jazyk C a SmallTall (zde se projevuje systém objektového programování - program sestavený z různých objektů, událostí). V roce 1974 přichází operační systém CPM, na který navázal systém MsDOS, který přijde v roce 1981 společně s prvním PC od IBM (operační systém MsDOS byla defakto zakázka od IBM pro jejich nové PC). Koncem 80. let přicházejí integrované balíky.