Informace, počítače, algoritmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- nestálé - modemem
Topologie sítí
Základní dělení je trojí: sběrnicová, hvězdicová a kruhová
→ Sběrnicová (Bus)
Jde o uspořádání, kdy jednotlivé uzly jsou napojeny na jednu sběrnici, která vede od jednoho prvku k druhému.
- použití především u menších sítí
- snadné připojení dalších uživatelů × délka kabelu je omezená (na prodloužení potřebujeme zařízení Repeater - signál s přibývající délkou slábne), často dochází k přehlcení sítě
- nejčastěji se realizuje standardem ETHERNET
→Hvězdicová
Potřeba zařízení, které se jmenuje HUB - z každého počítače do něho jdou informace; nutnost serveru - v konečném výsledku zajišťuje komunikaci mezi jednotlivými stanicemi a zajišťuje používání síťového softwaru a technické prostředky
- větší rychlost přenosu (každý počítač má možnost
okamžité přímé komunikace s HUBem → serverem)
server
→ Kruhová (Token Ring)
Jednotlivé prvky sítě jsou uspořádány do kruhu; každý může zastávat úlohu serveru (všechny počítače jsou si rovny)
- nejkvalitnější systém - signál se nemůže “srazit“ × nejnáročnější
- z počítače vedeny dva kabely - kabel který doručují informace a kabel který přináší informace
Uživatelé sítě
Uživatelé musí dodržovat určité hierarchie - mají určitá práva - možnosti něco čít, někam zapisovat, něco rušit, přidělovat páva apod.
- možnost sdružování do skupin - každý má své jméno → konkrétní jméno (uživatel), jména pro více uživatelů z určité skupiny nebo tzv. anonymní uživatel (nejméně práv - student atd.). Vždy je zde jeden uživatel, který má neomezená práva (super visor); mohou zde být adminis uživatelé - uživatelé s podobnými právy jako super visor za účelem zpravování sítí
Barvy a CMS (color management system)
Typy zobrazení barev:
1.) RGB - jedná se o tři základní barvy - Red (červená), Green (zelená), Blue (modrá); mícháním těchto tří barev můžeme věrně simulovat škálu ostatních barev; pokud tyto barvy dáme rovnoměrně dohromady dostaneme barvu bílou; jedná se o systém aditivní (sčítací)
- použití na monitorech a na scannerech (jednoduše řečeno: černá obrazovka a na ní něco rozsvěcíme)
- graficky znázorněno:
barva [R,G,B]
B černá [0,0,0]
bílá [1,1,1]
modrá [0,0,1]
G cyan (tyrkysová) [0,1,1]
zelená [0,1,0]
žlutá [1,1,0]
R fialová [1,0,1]
červená [1,0,0]
2.) CMYK - opět zde jsou tři barvy - Cyan (azurová), Magentan (purpurová), Yellow (žlutá); barvy se zobrazují tzv. polotónovou sítí (body se vzájemně překrývají resp. další bod se tiskne o kousek posunutý ); pokud tyto barvy dáme rovnoměrně dohromady dostaneme barvu černou; jedná se o systém subtraktivní (odečítací); technicky nedokonalé (po smíchání nedostaneme dokonale černou barvu) - musí zde být přidána zvlášť černá barva (proto K v názvu)