Informace, počítače, algoritmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Základní struktura počítače
Von Neumannova koncepce
John von Neumann navrhl uchovávat program takovým způsobem, aby byl celý program trvale k dispozici (aby se nemusel postupně načítat) a aby bylo možné se v něm libovolně pohybovat. Navrhl tedy uchování celého programu v paměti počítače společně s daty. Von Neumannův náhled byl totiž takový, že program i data jsou ve své podstatě jedno a totéž (a to posloupnost bitů). Další zásadní myšlenkou celé této koncepce je čistě sekvenční fungování počítače (jednotlivé instrukce se provádí tak, jak jsou umístěny za sebou).
CPU
- data
- řídící impulsy
ALU - aritmeticko-logická jednotka (zajišťuje aritmeticko-logické operace)
CPU - centrální procesorová jednotka = procesor
ŘADIČ - prakticky vše řídí (ukládání dat, operace s daty apod.)
Sběrnicová struktura
- systém v dnešních počítačích
ADRESOVÁ sběrnice - jednosměrná; zde se přenášejí data, která nesou informace o adrese místa v paměti
DATOVÁ sběrnice - obousměrná; zde se přenášejí data, která komunikují se vším na vzájem
ŘÍDÍCÍ sběrnice - obousměrná; zde se přenášejí příkazy řadiče
REGISTRY - defakto paměť, kde jsou instrukce programu a jeho data (od tud to putuje do paměti)
Subsystém periferních obvodů na základní desce
Mikroprocesor, operační paměť a cache, řadič klávesnice, zdroj hodinových impulsů, reálné hodiny (reálný čas) + paměť pro CMOS, řadič přerušení IRQ, řadič přímého vstupu do paměti DMA, rozšíření sběrnice, konektory (pro připojení napájení a pro ovládání předního displeje - reset, turbo, key-lock), baterie, konektor klávesnice, sloty rozšiřující sběrnici, banky pro paměti.
Vlastnosti počítačů
- struktura počítače je nezávislá na typu řešené úlohy
- program i data jsou ve stejné paměti → program může generovat jiný program jako jeho data
→ rozdíl mezi programem a daty je dán pouze v interpretaci (podle toho co
považuji za program a co za data)
- paměť je rozdělena do sektorů stejných velikostí; jejich souřadnice (označení) se poté používají jako adresy
- program je tvořen posloupností elementárních příkazů a ty se provádí tak jak jdou za sebou
- pro reprezentaci čísel, operátorů, výsledků, adres a dalších znaků se používá binární číselná soustava
Vstupní a výstupní zařízení
Vstupní a výstupní zařízení jsou k počítači připojeny přes porty.
port = elektrické zařízení (obvod), který tvoří mezičlánek mezi základní jednotkou počítače a libovolným perifériem.
→ paralérní - LTP1 a LTP2 (oba 25-ti pinové)
- přenos celých 8 bitů najednou; přenos rychlí a obsluha jednoduchá
→ sériový - COM1 (9-ti pinový) a COM2 (25-ti pinový)
→ M (male)-kolíky; FM (female)-dírky (kolíky, dírky - to čím je zakončen kabel)
- přenos bit po bitu; pomalejší
→ game port - 15-ti pinový