Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Informace, počítače, algoritmy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (242.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Základní struktura počítače

Von Neumannova koncepce

John von Neumann navrhl uchovávat program takovým způsobem, aby byl celý program trvale k dispozici (aby se nemusel postupně načítat) a aby bylo možné se v něm libovolně pohybovat. Navrhl tedy uchování celého programu v paměti počítače společně s daty. Von Neumannův náhled byl totiž takový, že program i data jsou ve své podstatě jedno a totéž (a to posloupnost bitů). Další zásadní myšlenkou celé této koncepce je čistě sekvenční fungování počítače (jednotlivé instrukce se provádí tak, jak jsou umístěny za sebou).

CPU

- data

- řídící impulsy

ALU - aritmeticko-logická jednotka (zajišťuje aritmeticko-logické operace)

CPU - centrální procesorová jednotka = procesor

ŘADIČ - prakticky vše řídí (ukládání dat, operace s daty apod.)

Sběrnicová struktura

- systém v dnešních počítačích

ADRESOVÁ sběrnice - jednosměrná; zde se přenášejí data, která nesou informace o adrese místa v paměti

DATOVÁ sběrnice - obousměrná; zde se přenášejí data, která komunikují se vším na vzájem

ŘÍDÍCÍ sběrnice - obousměrná; zde se přenášejí příkazy řadiče

REGISTRY - defakto paměť, kde jsou instrukce programu a jeho data (od tud to putuje do paměti)

Subsystém periferních obvodů na základní desce

Mikroprocesor, operační paměť a cache, řadič klávesnice, zdroj hodinových impulsů, reálné hodiny (reálný čas) + paměť pro CMOS, řadič přerušení IRQ, řadič přímého vstupu do paměti DMA, rozšíření sběrnice, konektory (pro připojení napájení a pro ovládání předního displeje - reset, turbo, key-lock), baterie, konektor klávesnice, sloty rozšiřující sběrnici, banky pro paměti.

Vlastnosti počítačů

- struktura počítače je nezávislá na typu řešené úlohy

- program i data jsou ve stejné paměti → program může generovat jiný program jako jeho data

→ rozdíl mezi programem a daty je dán pouze v interpretaci (podle toho co

považuji za program a co za data)

- paměť je rozdělena do sektorů stejných velikostí; jejich souřadnice (označení) se poté používají jako adresy

- program je tvořen posloupností elementárních příkazů a ty se provádí tak jak jdou za sebou

- pro reprezentaci čísel, operátorů, výsledků, adres a dalších znaků se používá binární číselná soustava

Vstupní a výstupní zařízení

Vstupní a výstupní zařízení jsou k počítači připojeny přes porty.

port = elektrické zařízení (obvod), který tvoří mezičlánek mezi základní jednotkou počítače a libovolným perifériem.

→ paralérní - LTP1 a LTP2 (oba 25-ti pinové)

- přenos celých 8 bitů najednou; přenos rychlí a obsluha jednoduchá

→ sériový - COM1 (9-ti pinový) a COM2 (25-ti pinový)

→ M (male)-kolíky; FM (female)-dírky (kolíky, dírky - to čím je zakončen kabel)

- přenos bit po bitu; pomalejší

→ game port - 15-ti pinový

Témata, do kterých materiál patří