Programování ve vývojovém prostředí Visual Basicu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Private Sub Dir1_Change() ‘OP DirListBox se jmenuje Dir1
File1.Path = Dir1.Path ‘OP FileListBox se jmenuje File1
End Sub
Private Sub Drive1_Change() ‘OP DriveListBox se jmenuje Drive1
Dir1.Path = Drive1.Drive
End Sub
Přístupy k souborům
každý soubor lze otevřít několik způsoby a to :
Input – soubor je otevřen pouze pro čtení
Output – soubor je otevřen pro zápis, předtím je však smazán – používá se také pro vytváření souborů
Append – soubor je otevřen pro zápis, ale nesmaže se
Random – soubor je otevřen pro zápis i čtení ve speciálním formátu
Binary – soubor je otevřen pro binární přístup
realizace otevření je následná :
‘Otevře soubor „a.txt“ pro čtení za klíčovým slovem As je uvedeno ‘označení souboru – tedy #1 - #bůhvíkolik
Open "a.txt" For Input As #1
‘Cyklus který se provede tolikrát dokud se nenarazí na konec ‘otevřeného souboru
While Not EOF(1)
‘Pomocí tohoto příkazu se načte do proměnné „Promenna“ hodnota ‚aktuálního řádku v souboru
Input #1, Promenna
Print Promenna
Loop
‘Zavře otevřený soubor, číslo za křížkem je číslo otevřeného souboru
Close #1
Základní příkazy pro práci se soubory
pro práci se soubory na DOSovské úrovni slouží tyto příkazy:
ChDir cesta – změní aktuální adresář nebo složku
ChDrive disk – změní aktuální disk
FileCopy zdrojovy_soubor, kopie – zkopíruje soubor
Kill cesta_a_jmeno – smaže soubor
MkDir cesta – vytvoří nový adresář nebo složku
Name stara_cesta_jmeno As cesta_a_jmeno – přejmenuje soubor nebo adresář
RmDir cesta – smaže adresář nebo složku
Grafické výstupy
pro práci s grafickými výstupy je především nutné nastavit souřadný systém – to se provádí pomocí metody Scale (x1,y1)-(x2,y2) – nastaví střed souřadného systému do daných souřadnic
tedy Form1.Scale (-Form1.ScaleWidth /2, -Form1.ScaleHeight/2)-(Form1.ScaleWidth/2, Form1.ScaleHeight/2) nastaví střed souřadného systému na střed formu
další důležité metody jsou :
ScaleWidth – nastaví počet jednotek na celý form po ose X
ScaleHeight – určuje počet grafických jednotek na celý form po ose Y
Nastavení jednotek
děje se pomocí vlastnosti ScaleMode a možnosti jsou tyto:
Twip, Point, Pixel, Milimeters, Centimeters atd…
nedoporučuji toto nastavení měnit, protože nastavení Twip je dělané přesně na míru grafickým výstupům a to jak na obrazovku tak na tiskárnu (tam především), proto je lepší si přepočítat vše na twipy a s nimi pracovat
Technologie OLE
OLE objekty umožňují sdílení objektů a sdílení dat mezi aplikacemi
důležité metody a vlastnosti a pojmy jsou :
Object Linking – vložení objektu
Object Embending – propojení
Program OLE – je v podstatě kdo poskytuje data
Rámcová aplikace – umožňuje zobrazení a úpravu dat
Object OLE – data, která přebírá rámcová aplikace za účelem jejich zobrazení nebo úpravu
Server OLE / Klient OLE – server poskytuje / klient přijímá data
Třída – udává, která aplikace objekt vytvořila – formální definice objektu
Knihovna tříd - soubor nebo jeho část s popisem dostupných objektů, vlastností v rámci OLE
Modul třídy – definice třídy
Knihovna objektů – poskytuje informace ovladačům OLE o dostupných objektech OLE