JEPTIŠKA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
mystifikovali markýze de Croismara, aby se vrátil za nimi zpět do Paříže. Zasílali mu dopisy jménem Zuzany, aby jej přesvědčili, že
se jedná o skutečnou prosbu zoufalé dívky, která potřebuje pomoci. Aby hru ukončili, v jednom z dopisů mu oznamují, že Zuzana
zemřela a zanechala pro něho své vyprávění (tedy Diderotův román).
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Autor díla nemilosrdně odhaluje pokrytectví katolické církve a nelidskost jejích klášterů. Kritizuje tedy církevní poměry: nesvobodu
a nepřirozené poměry. Námětem k příběhu je také rozvrat rodinných vztahů, ve kterých neváhají být příbuzní kvůli majetku
bezcitní. Zároveň je sledován motiv trpkého postavení ženy. Na základě vnitřního vývoje hlavní postavy je Jeptiška řazena mezi
první moderní psychologické romány.
Charakterizovat hlavní postavy v díle:
Zuzana Simoninová se v průběhu příběhu mění. Na začátku je odevzdanou dívkou, podřizující se proti vlastnímu přesvědčení vůli a
tlaku okolí. Je velmi zbožná, upřímná, ale i naivní. Postupně nabývá vnitřní síly, až se vzbouří. Jediná matka představená de Moni
ztělesňuje typ dobré řeholnice. Ostatní jeptišky (sadistická Kristýna, lesbická představená arpajonského kláštera) ukazují to
nejhorší, co může představovat církev – bezpráví a útisk pod rouškou víry.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický