Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




JEPTIŠKA - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (86.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

mystifikovali markýze de Croismara, aby se vrátil za nimi zpět do Paříže. Zasílali mu dopisy jménem Zuzany, aby jej přesvědčili, že 

se jedná o skutečnou prosbu zoufalé dívky, která potřebuje pomoci. Aby hru ukončili, v jednom z dopisů mu oznamují, že Zuzana 

zemřela a zanechala pro něho své vyprávění (tedy Diderotův román).  

Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  

Autor díla nemilosrdně odhaluje pokrytectví katolické církve a nelidskost jejích klášterů. Kritizuje tedy církevní poměry: nesvobodu 

a  nepřirozené  poměry.  Námětem  k  příběhu  je  také  rozvrat  rodinných  vztahů,  ve  kterých  neváhají  být  příbuzní  kvůli  majetku 

bezcitní.  Zároveň  je  sledován  motiv  trpkého  postavení  ženy.  Na  základě  vnitřního  vývoje  hlavní  postavy  je  Jeptiška  řazena  mezi 

první moderní psychologické romány.   

Charakterizovat hlavní postavy v díle:  

Zuzana Simoninová se v průběhu příběhu mění. Na začátku je odevzdanou dívkou, podřizující se proti vlastnímu přesvědčení vůli a 

tlaku okolí. Je velmi zbožná, upřímná, ale i naivní. Postupně nabývá vnitřní síly, až se vzbouří. Jediná matka představená de Moni 

ztělesňuje  typ  dobré  řeholnice.  Ostatní  jeptišky  (sadistická  Kristýna,  lesbická  představená  arpajonského  kláštera)  ukazují  to 

nejhorší, co může představovat církev – bezpráví a útisk pod rouškou víry.  

Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 

(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 

Témata, do kterých materiál patří