KDO CHYTÁ V ŽITĚ - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
školy.
JEROME DAVID SALINGER
KDO CHYTÁ V ŽITĚ
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Kdo chytá v žitě
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Text je rozdělen do 26 číslovaných kapitol, vypravěč v ich-formě se obrací ke čtenáři a navazuje s ním důvěrný vztah. Stylistické a
jazykové prostředky tvoří základní klíč k charakteristice Holdena jako postavy i jako vypravěče románu. Jeho cynismus a sarkasmus
(?) se projevuje v nespisovném jazyce, vulgarismech, slangových výrazech. Vyprávění obsahuje spoustu dialogů, vnitřních
komentářů k různým situacím a promluvám ostatních, Holdenovy myšlenky těkají od jedné ke druhé; vyprávění tvoří volně
komponovaný proud, usměrňovaný pouze základním motivem cesty a třídenního pobytu v New Yorku.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Salingerův román je dodnes jednou z kultovních knih poválečné americké literatury. Celým příběhem prochází konfrontace
skutečného života s představami a hrdinův odpor k přetvářce americké společnosti. V knize jsou přesně zobrazeny „omyly
nedospělosti a zrání“ – černobílé vidění světa, nespravedlivé rychlé úsudky, nadměrná kritičnost ke všemu kolem sebe,
neadekvátní reakce, silná slova, postoj „já proti světu“.
Název knihy – Kdo chytá v žitě – je spojen s Holdenovou utkvělou představou náplně života: nejlepší činnost je podle něho chránit