PROPAGACE A FORMY ZVYŠOVÁNÍ PRODEJE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MATURITNÍ OTÁZKA ČÍSLO 11
PROPAGACE A FORMY ZVYŠOVÁNÍ PRODEJE (ZPŮSOBY PROPAGACE, VÝKLADNÍ SKŘÍNĚ, INZERCE, ČTENÁŘSKÉ KLUBY, KNIŽNÍ VELETRHY, AKCE NA PODPORU ZÁJMU)
Způsoby propagace
- inzerce – v tisku (knižní novinky), zlaté stránky, internet
- specializované knihkupectví – specializovaná místa ( např. esoterické knihkupectví – vizitky u léčitelů,
vykladačů karet…)
- poutače: na prodejně, v blízkosti prodejny – např. Knihkupectví 200 m
- výrazná výkladní skříň: novinky + nejprodejnější tituly – užívat zlatý řez
- účast na knižních veletrzích
- pořádání autogramiád + akcí ke knihám
- reklamní předměty (nabídky – např. do škol atd.)
Čtenářské kluby
- literární a knižní kluby vedou jakousi databázi o zákaznících (většinou jen jejich jméno a adresa), pro
nakladatele mají výhodu především v tom, že dokáže stanovit předem náklad. Čtenářské kluby tedy slouží
k celkovému zvýšení obratu
- čtenářský klub může vést:
pouze jeden nakladatel, který zde prezentuje pouze svou vlastní produkci (např. „Knižní klub“ , čtenář obdrží své čtenářské konto, zaplatí určitý obnos na začátku roku, dostane svou legitimaci a číslo, knihy mu pak chodí na dobírku, musí si však objednat určené minimum knih, sleva 10-20%)
více nakladatelů - koedice (např. „Literární klub“ - Paseka, Lidové noviny, Argo a Volvox Globator, vychází katalog knih jednou ročně, k odběru dochází u vybraných knihkupců, sleva 20-30%, jsou zde dvě řady - beletrie a odborná literatura)
- dříve také existoval „Klub čtenářů Odeon“ (od 60.let 20.století), vycházela zde především překladová literatura
a „Edice 3x“ (detektivky), jejeich katalog vycházel 1-2 x ročně, existovala však pouze jedna výdejna v Praze a
Brně
Propagace
- prostřednictvím inzerce v časopisech zabývajících se literaturou:
Knižní novinky (hlavně pro knihovny, je zde bibliografický soupis)
Knihy (především pro knihkupce)
K – Revue (pro čtenáře)
- dále prostředníctvím inzerátů v literárních časopisech, jako je např. Literární noviny či Host
- výroba edičních plánů
- rozhlas (celkem překvapivě funkční způsob reklamy)
- internet (internetové stránky, možnost objednávek a inzerce)
- odborné časopisy související s tematikou titulu
- TV („Knižní svět“, „333“, avšak málo funkční)
- Knižní veletrhy
Knižní veletrhy
Svět knihy Praha
Svět knihy Brno
Havlíčkův Brod
Olomouc – Libri
Dětské knihy Liberec
Město pohádky Jičín
Litoměřice
Lysá nad Labem
Zahraniční veletrhy:
Frankfurt nad Mohanem
Lipsko
Londýn
Varšava
Bologna
Chicago
Zvyšování prodeje
- pořádání autogramiád + autorské čtení
- slevový systém pro stálé zákazníky
- sleva při větším nákupu
- dárek při nákupu
- zásilkový obchod – dostupnost pro lidi z jiných měst