KUŘE MELANCHOLIK - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Kuře melancholik
 
Co potřebuji ke studiu/přípravě:  
 studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
 na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu  ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o 
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny) 
 
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!) 
 
   „No tak, copak je ti, hošíčku, pověz mně to?“ 
   Hošík neodpověděl. Lékař se tázal znova, právě tak něžně, ale důrazněji, hledě jeho tvářinky. (…) 
   Jedno hošíkovo zalepené očko se pootevřelo a pohledlo s chvatem na lékaře. Rtíky pak začaly se pohybovati (…) a konečně jediné   
   jen slůvko místo nekonečné, zdrcující zpovědi přišlo k výrazu. A bylo to nejpřípadnější.  
   „Nic,“ zažalostnil zpěvným, povýšeným a protrhaným hláskem a semkl zase očinko. 
 
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY  (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)    
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o epiku (?), podle formy textu o prózu (?). Žánrově je dílo naturistickou povídkou 
(?). 
 
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Děj se odehrává na vesnickém statku. Malému, asi tříletému chlapci, umírá matka. Svým rozumem ale nedokáže rozpoznat vážnost 
situace, jeho pozornost se obrací k právě narozeným kuřatům. Celý statek se chystá k pohřbu zemřelé, služebná Katla se stará o 
hošíka. Chlapec si oblíbí malé, fyzicky zubožené kuře, a stará se o něho. Pohřbu se zúčastní i mladá příbuzná, kterou si chlapcův 
otec vezme za novou ženu. Dítě chrání kuře-nedochůdče, chce od služebné Katly vysvětlit, proč je ostatními kuřaty opovrhováno. 
Katla  kuře  nazve  „melancholikem“.  Nová  paní  domu  dá  všem  služebným  výpověď  a  rapidně  změní  chod  domácnosti.  Hlavní 
služebnou se stává hrubá Pepka. Mladá paní začíná opovrhovat dítětem, otec je k němu nevšímavý. Chlapec je ponižován a týrán: 
musí stolovat a spát se služebnictvem, je převlečen do hrubého oděvu, za vše je trestán. Propukne u něho nemoc a začne se stávat 
apatickým,  nechají  ho  ležet  v exkrementech…  Před  návštěvou  lékaře  chlapce  převlečou  a  hrají  pokryteckou  hru,  jak  je  o  něho 
pečováno. Poté se vrací vše do starého pořádku, hoch je dokonce přestěhován do kůlny, kde je ponechán bez povšimnutí ve své 
nemoci. Mladou paní rozčílí hněvivé pískání kuřete melancholika, a proto nařídí jeho odchyt a utracení. Kuře se však nedaří chytit, 
schová se k chlapcovi do kůlny. Chlapec v agónii umírá ve společnosti svého jediného přítele – kuřete.    
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  Jazyk povídky je značně archaický (přechodníky, tvary slov, slangová a hovorová slova). Sloh tvoří hromadění sugestivních obrazů, 
které si ostře kontrastují (harmonické líčení přírody a zvířat x drsný a krutý svět venkovských lidí). Objevují se pasáže, kde se autor-
vypravěč (er-forma) subjektivně zapojuje do děje.    
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Naturalistická povídka sleduje paralelu mezi trpícím dítětem a „dodělávajícím“ kuřetem. Popis surovosti a bezcitnosti venkovanů, 
kteří  si  vybíjejí  zlost  na  bezbranném  sirotkovi,  vyjadřuje  přesvědčení,  že  moderní  civilizace  spěje  k rozkladu  mravních  hodnot  a 
způsobuje  zvýšenou  agresivitu,  jíž  její  nositelé  rychle  uvyknou.
