11. Divadlo Járy Cimrmana, Dlouhý, široký a krátkozraký
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Když dorazili k obru Kolodějovi, princ Jasoň se pokusil mu prsten sundat pomocí vody s mýdlem, ale obr prince setřásl a prsten ukryl do kapesníku, který si dal do kapsy. Princ Jasoň, král, Krátkozraký a princezna Zlatovláska na něj ale přichystají podraz. Obrovi namluví, že ho má ráda jedna obryně; nejdříve pro ni vymyslí jméno Maruška, ale král s tím jménem nesouhlasí, protože to není vhodné jméno pro obryni, tak nakonec zvolili Stáňu. Vyprávějí mu, že umí výborně vařit, udělala by mu obrovské knedlíky nebo španělské ptáky. Obr byl veselý, ale chtěl vědět, proč za ním Stáňa nepřijede. Řeknou mu, že se ho štítí, protože on jí lidi. Obr se rozplakal a vyndal kapesník, z něhož vypadl prsten. Bez prstenu obr pomalu začal slábnout, až se skácel k zemi...
Princ Jasoň se třikrát dotkl prstenu, po prvním dotknutí princezna Zlatovláska přestala být mužem, po druhém se proměnila zpět fyzicky na ženu a po třetím se vrátila její bývalá krása.
Princ Drsoň nakonec přišel pozdě, Jasoň si vzal Zlatovlásku a vše se oslavilo hostinou. Drsoň si myslel, že bude všechno zpovzdálí pozorovat a v pravou chvíli se do věci vloží... Během celého děje zde vystupuje i zakletý pocestný, kterého osvobodí až královský kopanec a z něhož se nakonec stane osel.
Vyprávěcí způsoby
Dialogy, ich forma jednotlivých postav
Repliky, scénické poznámky
Typy promluv
Pouze dialogy
Jazyk
Obecná čeština, dialogy, hříčky se slovy, oslovení publika, hovorové výrazy, přirovnání
Literárněhistorický kontext
Kontext autorovy tvorby
Literární/obecně kulturní kontext
- období – od 70. let 20. století do současnosti
- V. Havel, Milan Uhde, Pavel Kohout
Směr – charakteristika
- dramatická tvorba po roce 1945
- satirické drama
- komedie
DIVADLO JÁRY CIMRMANA
aktivní od 70. let 20. století
1967 — první hra divadla Járy Cimrmana (Akt)
Československá socialistická republika
divadlo vzniká během uvolněni režimu á Pražské jaro á okupace
publikovalo i za dob normalizace, sametové revoluce a je aktivní dodnes
před rokem 1989 = skrytě parodovalo režim
divadlo je založeno na mystifikaci diváků, fikci
objevují se projevy dramatického postmodernismu
autor všech her = postava Jára Cimrman
fiktivní postava univerzálního českého génia
dramatik, básník, hudebník, učitel, cestovatel, filozof, vynálezce
žil v Dymokurech
během života se mu neměl uznání, až po objeveni pozůstalosti
- Divadelní představení mají 2 části:
seminář – přednáška o životě Cimrmana, ve vysokém stylu, důraz na český jazyk
vlastní hra – odehráno, styl ochotnického divadla, jako by to neuměli
Dílo:
Vyšetřování ztráty třídní knihy
České nebe
Dlouhý, široký a krátkozraký
Dobytí severního pólu
Další divadelní spolky
Divadlo SEMAFOR
založené r. 1959
založili Jiří Suchý a Jiří Šlitr
především kabaretické, muzikální, komediální hry