Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11. Divadlo Járy Cimrmana, Dlouhý, široký a krátkozraký

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (63.95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Když dorazili k obru Kolodějovi, princ Jasoň se pokusil mu prsten sundat pomocí vody s mýdlem, ale obr prince setřásl a prsten ukryl do kapesníku, který si dal do kapsy. Princ Jasoň, král, Krátkozraký a princezna Zlatovláska na něj ale přichystají podraz. Obrovi namluví, že ho má ráda jedna obryně; nejdříve pro ni vymyslí jméno Maruška, ale král s tím jménem nesouhlasí, protože to není vhodné jméno pro obryni, tak nakonec zvolili Stáňu. Vyprávějí mu, že umí výborně vařit, udělala by mu obrovské knedlíky nebo španělské ptáky. Obr byl veselý, ale chtěl vědět, proč za ním Stáňa nepřijede. Řeknou mu, že se ho štítí, protože on jí lidi. Obr se rozplakal a vyndal kapesník, z něhož vypadl prsten. Bez prstenu obr pomalu začal slábnout, až se skácel k zemi...
Princ Jasoň se třikrát dotkl prstenu, po prvním dotknutí princezna Zlatovláska přestala být mužem, po druhém se proměnila zpět fyzicky na ženu a po třetím se vrátila její bývalá krása.

Princ Drsoň nakonec přišel pozdě, Jasoň si vzal Zlatovlásku a vše se oslavilo hostinou. Drsoň si myslel, že bude všechno zpovzdálí pozorovat a v pravou chvíli se do věci vloží... Během celého děje zde vystupuje i zakletý pocestný, kterého osvobodí až královský kopanec a z něhož se nakonec stane osel.

  • Vyprávěcí způsoby

    • Dialogy, ich forma jednotlivých postav

    • Repliky, scénické poznámky

  • Typy promluv

    • Pouze dialogy

  • Jazyk

    • Obecná čeština, dialogy, hříčky se slovy, oslovení publika, hovorové výrazy, přirovnání

Literárněhistorický kontext

Kontext autorovy tvorby

Literární/obecně kulturní kontext

- období – od 70. let 20. století do současnosti

- V. Havel, Milan Uhde, Pavel Kohout

Směr – charakteristika

- dramatická tvorba po roce 1945

- satirické drama

- komedie

DIVADLO JÁRY CIMRMANA

  • aktivní od 70. let 20. století

  • 1967 — první hra divadla Járy Cimrmana (Akt)

  • Československá socialistická republika

  • divadlo vzniká během uvolněni režimu á Pražské jaro á okupace

  • publikovalo i za dob normalizace, sametové revoluce a je aktivní dodnes

  • před rokem 1989 = skrytě parodovalo režim

  • divadlo je založeno na mystifikaci diváků, fikci

  • objevují se projevy dramatického postmodernismu

  • autor všech her = postava Jára Cimrman

  • fiktivní postava univerzálního českého génia

  • dramatik, básník, hudebník, učitel, cestovatel, filozof, vynálezce

  • žil v Dymokurech

  • během života se mu neměl uznání, až po objeveni pozůstalosti

- Divadelní představení mají 2 části:

  1. seminář – přednáška o životě Cimrmana, ve vysokém stylu, důraz na český jazyk

  2. vlastní hra – odehráno, styl ochotnického divadla, jako by to neuměli

Dílo:

  • Vyšetřování ztráty třídní knihy

  • České nebe

  • Dlouhý, široký a krátkozraký

  • Dobytí severního pólu

Další divadelní spolky

  • Divadlo SEMAFOR

  • založené r. 1959

  • založili Jiří Suchý a Jiří Šlitr

    • především kabaretické, muzikální, komediální hry

Témata, do kterých materiál patří