16. Jaroslav Seifert, Maminka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- 1968 vystoupil proti invazi vojsk Varšavské smlouvy
- právě pro své postoje patřil mezi autory, kteří po nástupu normalizace upadli v nemilost nového režimu a byli nuceni se stáhnout
- novou tvorbu směl zveřejňovat až na konci 70. let, ale byl velmi oblíbený a režim se s ním snažil dohodnout
- vydáme knihy x nebudeš veřejně vystupovat – to nedodržoval – Charta 77
- v tomto období díla vychází v samizdatu
- Nobelovu cenu za něj přebírala dcera – špatný zdravotní stav
- tehdejší režim se o ceně ani nezmínil, ale nakonec tento fakt musel uznat a posléze podnikl pokusy si básníka přivlastnit
- 1986 umřel v nemocnici na Strahově, hrozilo, že pohřeb přeroste v protikomunistickou manifestaci a proto min. vnitra z pohřbu vyloučilo rodinu
Tvorba: ze začátku proletářská literatura (Wolker)
Město v slzách (1921)
Na vlnách TSF (1925) – poetismus, slova i vizuální obrazy
Poštovní holub (1929) – zde pomalu opouští avantgardní hravost a obrací se k intimnějším tématům jako je láska k ženám, matce a domovu, nostalgie
Válečné období, 1938 a Mnichovská dohoda:
Zhasněte světla (1938) – reakce na Mnichovskou dohodu
Vějíř Boženy Němcové (1940) – lidově vlastenecká poezie
Světlem oděná (1940) – protiokupační poezie, motivy domova, české krajiny a Prahy – jistota a útěcha
Kamenný most (1944) – romance o májové Praze
Přilba hlíny (1945) – dík osvoboditelům Rudé armádě a oslavuje Pražské povstání
Po 1945:
Píseň o Viktorce (1950) – Viktorka z Babičky, sbírka
Maminka (1954) – vzpomínky na dětství a na maminku
- pravidelný verš, tématika domova, dětství a lásky
- ocitá se ale v nemilosti režimu
60. léta:
Halleyova kometa (1967) – volný verš, existenciální motivy smrti a utrpení (byl nemocen)
70. – 80. léta a normalizace
Morový sloup (1968-1970) – vyšla v samizdatu, sbírka zakázaná, reakce na okupaci v 68
Býti básníkem (1983) – jeho poslední sbírka, rekapitulace života a loučení se – jeho život měl smysl, protože miloval a rozdával radost
Literární a obecně kulturní kontext
Proletářská poezie:
Jiří Wolker (1900–1924)
- básník, prozaik, teoretik proletářského umění
- brzké úmrtí – symbol proletářské poezie
- od dětství měl tuberkulózu – příčina úmrtí
- Host do domu 1921 – po válce, kompenzace hrůz spjatých s válkou
Poetismus:
Vítězslav Nezval (1900-1958)
- český básník, spisovatel a spoluzakladatel poetismu
- vůdčí osobnost českého surrealismu, národní umělec (titul propůjčovaný státem)
- člen KSČ 1924
- získal medaili Světové rady míru
- studoval na Právnické fakultě v Brně a na filozofické v Praze – nedokončil
- 1922 stal se členem uměleckého sdružení Devětsil = levicový umělecký svaz, 1920-30
- byl to svaz sociálně myslících umělců, navazují na avantgardu
- založili jej výtvarníci a literáti z gymnázia v Křemencově ulici