4) Nástup nové básnické generace v 90. letech 19. a 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
hodnotu v životě člověk.
sb. Melancholická pouť
sb. Sluneční hodiny
pro oba: - básně vyjadřují představu domova a touhu po jistotě.
sb. Stoletý kalendář – objevují se prvky domov a oslabuje vznik Československa.
sb. Pohádky krve - tématicky jsou to verše erotické a jsou napsané písňovou formou
VIKTOR DYK
- narozen v Pšové u Mělníka; studoval práva; spisovatel, novinář, politik
POEZIE – začíná jako anarchista
sb. Buřiči
sb. Satiry a sarkasmy
sb. Pohádky z naší vesnice
pro oba: - jsou to básně ironické, sarkastické, satirické; v těchto sbírkách kritizuje
českou politiku a některé rysy české povahy.
b. Milá sedmi loupežníků – lyricko – epický příběh o lásce – k loupežníkům se přidá dívka, ale
zamiluje se do jiné-ho, oni jej zabijí a ona je za to udá; žárlivost, zrada, pomsta.
sb. Devátá vlna
válečná tetralogie o první světové válce:
sb. Lehké a těžké kroky
sb. Anebo
sb. Okno
sb. Poslední rok
PETR BEZRUČ – vl. jm. Vladimír Vašek
individualista, tichý, nespolečenský
stal se poštovním úředníkem (Brno, Místek)
inspirace: procházky (Beskydy), Maryčka Sagdonová, Dody Bezručová
b. Stužkonoska modrá – úvaha o životě
sb. Slezské písně – asi 50 básní
do čas. Čas poslal pod pseudonymem pár básní, píše další, jsou vydány knižně, ale neustále je upravuje, později musela být uspořádána konference pro určení pův. vydání
kompozice:
a) stylizace básníka do fiktivní postavy – Já, Škaredý zjev, Ostrava
b) sociální balady – Maryčka Magdónová, Kantor Halfar
c) osobní zpovědi – Jen jedenkrát, Hlučín
d) reakce na pol. situaci – Den Palackého, Praga, caput regni (Praha, hlava království)
obecné znaky: přesné místní určení, náměty z lid. pověstí a antiky
forma: kontrasty, ironie, hyperbola
Na přelomu 19. a 20. století vznikl ve Francii nový názor na umění: je to l’art pour l’art (umění pro umění).
Je to názor, že literární dílo má být krásné, má oslovovat smyly a umění, má sloužit pouze sobě samému. Ve Francii vznikají i nové umělecké směry.
Impresionismus –směr nazvaný podle Monetova obrazu – „Imprese, východ slunce“.
- snaží se uvolnit vnímavost člověka, udělat dojem, zachytit prchavost okamžiku.
Využívá k tomu metafor a bohatého jazyka
Symbolismus – klade důraz na použití symbolů, jako hlavní prostředek moderní poezie (symbol přenáší
význam z jednoho předmětu na druhý). Cílem takové básně je vsugerovat čtenáři představu,
ideu, pocit, verše jsou plné metafor a jsou nesnadno vysvětlitelné. Autoři byli ovlivněny dílem
E.A. Poea.
Tato generace básníků je označena jako „Prokletí básníci“ – někdy se hovoří o úpadku – dekadenci. Tito autoři byli nepochopeni, nedoceněni, žili často nekonvenčním způsobem života. Bouřili se proti společenským předsudkům i proti vlastní rodině. Přesto jejich tvorba položila základ moderní poezie.