Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4) Nástup nové básnické generace v 90. letech 19. a 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

4. Nástup nové básnické generace v 90. L. 19. ST. A POČ. 20. ST.

  • vliv nových um. směrů => nová uskupení literátů

  • spor mezi starší (tradice NO? realismus, Jirásek, Vrchlický) a novou gen. (insp. v zahraničí, originalita, báseň jako provokace, Šalda)

DEKADENTI

  • autoři se sdružují kolem časopisu: Moderní revue (od r. 1894) – lit. kritik A. Procházka, Jiří Karásek ze Lvovic, K. Hlavaváček, H. Kostebka – články v češtině, překlady

JIŘÍ KARÁSEK ZE LVOVIC – vl. jm. Jiří Karásek

  • úzkost, nuda

  • sb. Zazděná okna – vyjadřuje pocity zmaru; oslava smrti a zániku.

KAREL HLAVÁČEK

  • narozen v Praze v dělnické rodině => měl pochopení pro sociální otázky

  • sb. Sokolské sonety – hnutí Sokol – nadšení

  • impresionismus: sb. Pozdě k ránu (dojmy z pozdního návratu) – líčí v něm melancholické pocity při

návratu domů; verše jsou zvukomalebné, působí však nostalgicky a melancholicky.

Mstivá kantiléna (o povstání v Nizozemí)

ČESKÁ MODERNA

  • autoři si byli blízcí názory:

→ lit. a umění má mít účel, pomáhat spol., řešit soc. problémy, ale zároveň originální, svob. tvorba

→ nesouhlas se starší generací (J. S. Machar – článek kritizující Hálka – uznávaný, protože psal to, co se v dané době líbilo)

→ silná osobnost umělce, subjektivní tvorba

  • Manifest české moderny (1895) – J. S. Machar, F. X. Šalda

  • podpis: A. Sova, O. Březina, F. V. Krejčí, V. Mrštík, Šlejhar

  • umělec jako silná osobnost, kult subjektivity a lyriky, lit.kritika jako opora autorů.

  • neměli jednotlivý umělecký program

  • chtěli do české lit. převést nové umělecké směry

  • skupina česká moderna se brzy rozpadla

Další umělecké směry: Dekadence ( Úpadek) – směr zaměřený proti soudobé morálce, politice atd.

Satanismus – byl součástí tzv. anarchistických neboli proti společenských buřičů;

- většina zúčastněných byla zároveň i členy proti rakouské hnutí

s názvem „Omladina“ – někteří byli kvůli tomu uvězněni – např.

S.K. Neumann.

Impresionismus –směr nazvaný podle Monetova obrazu – „Imprese, východ slunce“.

- snaží se uvolnit vnímavost člověka, udělat dojem, zachytit prchavost

okamžiku. Využívá k tomu metafor a bohatého jazyka

Symbolismus – klade důraz na použití symbolů, jako hlavní prostředek moderní poezie

(symbol přenáší význam z jednoho předmětu na druhý). Cílem takové básně

je vsugerovat čtenáři představu, ideu, pocit, verše jsou plné metafor a jsou

nesnadno vysvětlitelné. Autoři byli ovlivněny dílem E.A. Poea.

Většina básníků své radikální a anarchistické postoje v pozdějším věku opustila a věnoval se dalším směrům; např: Vitalismus – oslava života a přírody

Civilismus – oslava moderní techniky

Socialismus – oslava nového zítřka, revoluce…

Sociální poezie – řeší sociální otázky

básník, publicista, řečník; významný představitel české moderny; narozen v Kolíně; studoval v Praze; působil jako vojenský úředník; odmítal jak buržoazní demokracii tak i socialistické snahy.

Témata, do kterých materiál patří