4) Nástup nové básnické generace v 90. letech 19. a 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4. Nástup nové básnické generace v 90. L. 19. ST. A POČ. 20. ST.
vliv nových um. směrů => nová uskupení literátů
spor mezi starší (tradice NO? realismus, Jirásek, Vrchlický) a novou gen. (insp. v zahraničí, originalita, báseň jako provokace, Šalda)
DEKADENTI
autoři se sdružují kolem časopisu: Moderní revue (od r. 1894) – lit. kritik A. Procházka, Jiří Karásek ze Lvovic, K. Hlavaváček, H. Kostebka – články v češtině, překlady
JIŘÍ KARÁSEK ZE LVOVIC – vl. jm. Jiří Karásek
úzkost, nuda
sb. Zazděná okna – vyjadřuje pocity zmaru; oslava smrti a zániku.
KAREL HLAVÁČEK
narozen v Praze v dělnické rodině => měl pochopení pro sociální otázky
sb. Sokolské sonety – hnutí Sokol – nadšení
impresionismus: sb. Pozdě k ránu (dojmy z pozdního návratu) – líčí v něm melancholické pocity při
návratu domů; verše jsou zvukomalebné, působí však nostalgicky a melancholicky.
Mstivá kantiléna (o povstání v Nizozemí)
ČESKÁ MODERNA
autoři si byli blízcí názory:
→ lit. a umění má mít účel, pomáhat spol., řešit soc. problémy, ale zároveň originální, svob. tvorba
→ nesouhlas se starší generací (J. S. Machar – článek kritizující Hálka – uznávaný, protože psal to, co se v dané době líbilo)
→ silná osobnost umělce, subjektivní tvorba
Manifest české moderny (1895) – J. S. Machar, F. X. Šalda
podpis: A. Sova, O. Březina, F. V. Krejčí, V. Mrštík, Šlejhar
umělec jako silná osobnost, kult subjektivity a lyriky, lit.kritika jako opora autorů.
neměli jednotlivý umělecký program
chtěli do české lit. převést nové umělecké směry
skupina česká moderna se brzy rozpadla
Další umělecké směry: Dekadence ( Úpadek) – směr zaměřený proti soudobé morálce, politice atd.
Satanismus – byl součástí tzv. anarchistických neboli proti společenských buřičů;
- většina zúčastněných byla zároveň i členy proti rakouské hnutí
s názvem „Omladina“ – někteří byli kvůli tomu uvězněni – např.
S.K. Neumann.
Impresionismus –směr nazvaný podle Monetova obrazu – „Imprese, východ slunce“.
- snaží se uvolnit vnímavost člověka, udělat dojem, zachytit prchavost
okamžiku. Využívá k tomu metafor a bohatého jazyka
Symbolismus – klade důraz na použití symbolů, jako hlavní prostředek moderní poezie
(symbol přenáší význam z jednoho předmětu na druhý). Cílem takové básně
je vsugerovat čtenáři představu, ideu, pocit, verše jsou plné metafor a jsou
nesnadno vysvětlitelné. Autoři byli ovlivněny dílem E.A. Poea.
Většina básníků své radikální a anarchistické postoje v pozdějším věku opustila a věnoval se dalším směrům; např: Vitalismus – oslava života a přírody
Civilismus – oslava moderní techniky
Socialismus – oslava nového zítřka, revoluce…
Sociální poezie – řeší sociální otázky
– básník, publicista, řečník; významný představitel české moderny; narozen v Kolíně; studoval v Praze; působil jako vojenský úředník; odmítal jak buržoazní demokracii tak i socialistické snahy.