5) Náš kraj v dílech českých autorů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
24. REGIONÁLNÍ LIT.
-lit. určité oblasti je součástí celonárodní lit. Představitelé jsou spisovatelé, kteří se v našem kraji narodili, žili tady a o svém kraji psali, nebo autoři, kteří zde prožili část života a ve svých dílech se k tomuto kraji vracejí.
-hl. představitelé:
Jan Amos Komenský (1592 – 1670)
Byl učitel národů, spisovatel světového významu. Jméno odvozeno od vesnice Komňa, kde se narodil jeho
otec. Komenský se narodil v Nivnici u Uherského Brodu, jako dítě osiřel. V 16 letech vstoupil do bratrské
latinské školy v Přerově. Byl velmi nadaný žák. J.B. ho vyslala na studia do Německa do Herbornu a
Heidelbergu –vystudoval teologii. Po návratu se stal učitelem a správcem školy v Přerově. Od r.1618
pobýval ve Fulneku, kde byl správcem Bratrského sboru. Komenský byl neustále pronásledován jako nekatolík, opouští vlast a žije v Polském Lešně. Zde píše školské příručky a učebnice. Pobyt v Polsku je několikrát přerušen cestami do ostatních Evropských zemí (Anglie –reformoval školství, Švédsko – upravoval učebnice, Uhry –organizoval bratrské školy) Nakonec opouští i Polsko a odchází do Holandska do Amsterodamu. Tam také umírá a pochován je v nedalekém Naardenu.
Napsal asi 140 spisů.
-Z hlediska tématiky dílo dělíme do tří skupin:
1.spisy nábožensko-filozofické a kritické:
Listové do nebe: -je to zamyšlení nad sociálním postavením chudých lidí
Truchlivý: -úvaha nad rozumem a vírou
Hlubina bezpečnosti: (střed jistoty) - autor zde rozvádí myšlenky, že jediným středem jistoty je bůh, pokud se od něho odvrátí propadnou zmatku a chaosu
Labyrint světa a ráj srdce:
-je to alegorie = jinotaj
-svět je zobrazen jako město, kterým prochází sám autor poutník se svými průvodci: Všezvěd Všudybyl (symbol lidského poznání a vědění) a Mámení (člověk, Který se přizpůsobil nedostatkům světa). Mámení nasazuje poutníkovi růžové brýle, jsou však nakřivo. Poutník pozoruje různé stavy, jednotlivé povolání, nachází však jenom faleš, lež a krutost. Hledá východisko a útočištěm před světem se mu stává ráj srdce tzn. obrací se do vlastního nitra a k bohu.
Kšaft umírající matky jednoty bratrské:
-kšaft = závěť
-spis ve kterém vysvětluje co odkazuje jednota bratrská českému národu; je to spis , který napsal v emigraci pro členy jednoty bratrské, loučí se v něm s národem, věří v jeho lepší budoucnost a utěšuje emigranty, kteří se už nemohou vrátit do vlasti.
-citát: „Věřím i já bohu, že po přijití vichřic hněvu hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó, lide český!“
Kancionál: -obsahuje písně, které sám skládal, mají náboženskou tématiku.
2.spisy pedagogické a metodické: -věnované výchově a vzdělání.
Velká didaktika – Didaktika magna: -nejslavnější dílo, začal ji psát před odchodem do vyhnanství a pokračoval v Lešně. Má českou i latinskou podobu. Vytvořil v ní obecné zásady výchovy a vzdělávání. Obsahuje základy moderního vyučování a výchovy