Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5) Náš kraj v dílech českých autorů

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (63 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

24. REGIONÁLNÍ LIT.

-lit. určité oblasti je součástí celonárodní lit. Představitelé jsou spisovatelé, kteří se v našem kraji narodili, žili tady a o svém kraji psali, nebo autoři, kteří zde prožili část života a ve svých dílech se k tomuto kraji vracejí.

-hl. představitelé:

Jan Amos Komenský (1592 – 1670)

Byl učitel národů, spisovatel světového významu. Jméno odvozeno od vesnice Komňa, kde se narodil jeho

otec. Komenský se narodil v Nivnici u Uherského Brodu, jako dítě osiřel. V 16 letech vstoupil do bratrské

latinské školy v Přerově. Byl velmi nadaný žák. J.B. ho vyslala na studia do Německa do Herbornu a

Heidelbergu –vystudoval teologii. Po návratu se stal učitelem a správcem školy v Přerově. Od r.1618

pobýval ve Fulneku, kde byl správcem Bratrského sboru. Komenský byl neustále pronásledován jako nekatolík, opouští vlast a žije v Polském Lešně. Zde píše školské příručky a učebnice. Pobyt v Polsku je několikrát přerušen cestami do ostatních Evropských zemí (Anglie –reformoval školství, Švédsko – upravoval učebnice, Uhry –organizoval bratrské školy) Nakonec opouští i Polsko a odchází do Holandska do Amsterodamu. Tam také umírá a pochován je v nedalekém Naardenu.

Napsal asi 140 spisů.

-Z hlediska tématiky dílo dělíme do tří skupin:

1.spisy nábožensko-filozofické a kritické:

Listové do nebe: -je to zamyšlení nad sociálním postavením chudých lidí

Truchlivý: -úvaha nad rozumem a vírou

Hlubina bezpečnosti: (střed jistoty) - autor zde rozvádí myšlenky, že jediným středem jistoty je bůh, pokud se od něho odvrátí propadnou zmatku a chaosu

Labyrint světa a ráj srdce:

-je to alegorie = jinotaj

-svět je zobrazen jako město, kterým prochází sám autor poutník se svými průvodci: Všezvěd Všudybyl (symbol lidského poznání a vědění) a Mámení (člověk, Který se přizpůsobil nedostatkům světa). Mámení nasazuje poutníkovi růžové brýle, jsou však nakřivo. Poutník pozoruje různé stavy, jednotlivé povolání, nachází však jenom faleš, lež a krutost. Hledá východisko a útočištěm před světem se mu stává ráj srdce tzn. obrací se do vlastního nitra a k bohu.

Kšaft umírající matky jednoty bratrské:

-kšaft = závěť

-spis ve kterém vysvětluje co odkazuje jednota bratrská českému národu; je to spis , který napsal v emigraci pro členy jednoty bratrské, loučí se v něm s národem, věří v jeho lepší budoucnost a utěšuje emigranty, kteří se už nemohou vrátit do vlasti.

-citát: „Věřím i já bohu, že po přijití vichřic hněvu hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó, lide český!“

Kancionál: -obsahuje písně, které sám skládal, mají náboženskou tématiku.

2.spisy pedagogické a metodické: -věnované výchově a vzdělání.

Velká didaktika – Didaktika magna: -nejslavnější dílo, začal ji psát před odchodem do vyhnanství a pokračoval v Lešně. Má českou i latinskou podobu. Vytvořil v ní obecné zásady výchovy a vzdělávání. Obsahuje základy moderního vyučování a výchovy

Témata, do kterých materiál patří