7) Klasicismus, osvícenství, preromantismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
KLASICISMUS
(2. pol. 17. st. – konec 18. st.)
Z latinského CLASSICUS = zrozený, vynikající
vznikl ve Francii za vlády Ludvíka XIV.
Klasicismus vychází z RACIONALISMU – filozofický směr, který považuje za jediný zdroj poznání rozum
v popředí zájmu je panovník s neomezenou mocí
lidé se řídí rozumem => vzestup zájmu o vědy
V literatuře se objevují dva směry: 1) vysoká – popisuje život vyšších urozených vrstev a oblíbené žánry jsou: óda, epos, tragédi
2) nízká – o životě neurozených obyvatel, oblíbené žánry: komedie, satira, fraška, bajka.
V literatuře převažuje rozum nad city. Základem je střídmost a kázeň. Objevují se antické motivy, dochází k rozvoji dramatu – zásada tří jednot – jednota místa, času i děje
V poezii vznikají nejčastěji básně popisné, v próze úvahy a eseje. V době klasicismu byly populární tzv. literární salónky ve kterých se diskutovalo o umění.
V architektuře se kladl důraz na přesnost, souměrnost, prosté linie, budovy měli geometrický půdorys (francouzský park).
V hudbě: - W.A.Mosart
- Ludvík van Beethoven
Žánry:
a) Poetika: Nicolas Boileam (boaló)
dílo: Umění básnické – jasně definoval principy, jak se tvoří literární dílo
b) Tragédie: PIERRE CORNEILLE – francouzský dramatik, tvůrce moderní tragédie, pro jeho postavy je rozhodující hrdinství, vlastenectví, smysl pro povinnost a čest.
Cid – tragédie za španělských dějin, jde o konflikt láska kontra čest a spravedlnost, hl. postavy Rodrigo Chimena; Rodrigo zabije Chimenina otce. Rodová čest velí, aby si ho Chimena nevzala; Rodrigo odchází do vyhnanství a bojuje proti maurům.
JEAN RACINE – základy psychologické tragédie, náměty čerpá s antických dějin
ústředními postavami jsou většinou ženy, středem jejich zájmu bývají osudové lidské vášně, které své nositele vrhají do skázy
Faidra – tragédie, antický námět
- zobrazení síly vášně a její důsledky; o ženě, která miluje svého nevlastního syna Polita; otec nakonec vyžene syna do vyhnanství a Faidra se otráví
b) Komedie: - vycházejí s antické komedie, navazují na lidové a pololidové hry a častý námět každodenní život
MOLIÈRE – vl. jm. Jean-Baptiste Poquelin;
- herec, dramatik, režisér, ředitel divadelní společnosti se kterou cestoval 13 let po Francii, později se stal ředitelem královského divadla v Paříži, kde byl velmi oblíbený, ale měl i řadu nepřátel z řad církve a šlechty, zemřel na jevišti při jedné ze svých her.
- představitel komedie de l‘ arte = komedie, ve kterých kostýmy a chování určuje charakteristiku postav
Napsal 32 divadelních her.
náměty: antika, italská komedie, cizí předlohy
Don Juan neboli Kamenná hostina – komedie, dobové neřesti a chyby šlechty
Misantrop – komedie ( nepřítel lidu ); -proti falši, strojenosti, pokrytectví a přetvářce vysoké spol.
Lakomec – komedie insp. Plautovým Zlatým hrncem
Harpagon je ochoten pro peníze udělat všechno, přesto že je bohatý omezuje své děti. Tyranizuje služebnictvo, aby nepřišel o část svého majetku nutí dceru ke sňatku s bohatým starcem a synovi pokouší obloudit snoubenku. Jeho syn se spojí se sluhou a ukradnou mu skříňku s penězi. Harpagon je ochoten za její vrácení udělat cokoli.
Zdravý, nemocný – komedie, která kritizuje šarlatánství lékařů
Chudák manžel – komedie o oklamaném manželovi
Don Juan
Tartuffe (Podvodník) – veršovaná komedie, dvakrát ji přepracoval, je namířena proti církvi a absolutismu. Tartuffe se vetře do přízně měšťana Organa, získává jeho přízeň a využívá i celou jeho rodinu. Orgon na něho přepíše celý svůj majetek a chce za něj provdat svou dceru. Až zásah krále zabrání zničení celé rodiny.