Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8.-K.-J.-Erben-Kytice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

III. část

Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku

  • dějová zkratka, zkratka v popisech přírody

  • úsporný jazyk, velice krátké věty, neslovesné (použití citoslovců místo sloves)

  • dokonalá zvukomalba (př. na topole podle skal, zelený mužík zatleskal)

  • běžná slova (ne složitá) – strohý jazyk, časté metafory

  • naléhavost a mystičnost – pravidelná rytmizace a rýmování

Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku

  • (podle textu)

  • (př. Kde's má Dorničko! Kde jsi? Kde Jsi? / Kde's má roztomilá? – anafora (Zlatý kolovrat), Mateřídouško vlasti naší milé, ... – apostrofa (Maria, panno přemocná), Již na něm roste trávníček. – eufemismus, Co to máš na té tkaničce, / na krku na té tkaničce? – epifora, Mlč synáčku, mlč, mlč hochu – epizuexis + zvukomalba, přirovnání, metafory, epiteta, personifikace)

IV. část

Kontext autorovy tvorby

  • K. J. Erben

  • český historik, právník, archivář, spisovatel, básník

  • sběratel českých lidových písní a pohádek

  • narodil se v Podkrkonoší

  • studoval práva a filozofii, seznámil se s Františkem Palackým, s nímž pak spolupracoval

  • redigoval Pražské noviny (1848-1849)

  • oženil se s Barborou Mečířovou – dcery Blažena a Ladislava

  • těžká rána – úmrtí jeho manželky

  • o rok později se rozhodl, že se znovu ožení – s Žofií Mastnou

  • bolest nad ztrátou dvou dětí z druhého manželství – Vladimíra a Marie

  • vydával díla staré české literatury, např. Sebrané spisy české od Mistra Jana Husa, vydával i překlady starých děl ruské literatury – Nestorův letopis ruský, Slovo o pluku Igorově

  • hrdinové se nebouří proti trestu a nestojí proti společnosti – trest je pro ně samozřejmým po každém provinění – hrdinové K. H. Máchy viní za všechnu špatnost jedince společnost

  • pohádky jsou zbaveny skoro vesměs místní a časové určenosti – tím se liší od pohádek B. Němcové

  • Další díla:

    • Próza:

      • Pohádky: (jeho pohádky jsou sirové, neupravené, tvrdší než od Němcové)

        • Prostonárodní české písně, říkadla a pohádky – sbíral pohádky a vytvořil pro ně tento soubor pohádek.

        • Rozum a štěstí – o tom, jak se potkal rozum se štěstím. Vsadili se, kdo je důležitější, rozum sestoupil do vesnického synka. Říká, že se rozum vyhýbá štěstí.

        • Nedokončený soubor českých pohádek – př. Zlatovláska, Tři zlaté vlasy děda Vševěda

      • Písně národní v Čechách

Literární / obecně kulturní kontext

  • Romantismus

  • vznikl v Anglii na počátku 19. stol., rozšířil se do celé Evropy

  • někde přetrval celou polovinu 19. stol.

  • navazuje na tendence preromantismu

  • není jen umělecký styl, ale životní pocit, postoj člověka

  • nový způsob pohledu na svět – silně subjektivní a individualistický

  • požaduje se tvůrčí svoboda, nezávislost, touha po harmonii s přírodou

  • inspirace – gotika pro svou tajuplnost

  • podstatou je člověk individualista ⇒ osamocený člověk; člověk uzavřený okolnímu světu

  • důraz na city a fantazii

  • protiklad snu a skutečnosti (člověk sní, ale společnost ho neuznává)

  • hlavní hrdina bývá výjimečný a autor se s ním ztotožňuje (splývá s hlavní postavou); je neschopný nebo nemá zájem se přizpůsobit společnosti

  • pocit osamění, odcizenosti, skepse

  • obdiv k minulosti, mystice, k přírodě, exotice, únik do vlastního nitra, odvrací se od reality

  • časté téma: nešťastná láska

  • hudebnost, zvukomalebnost jazyka, obraznost

  • U nás: se objevuje romantismus až ve 30. letech 19. století. Šíří se v okamžiku, kdy se ČR dostává do slepé uličky. Autoři se především věnují vlastenectví a Slovanské vzájemnosti, také folklóru. (panslavisté – př. Kollár, austroslavisté – př. Palacký)

Témata, do kterých materiál patří