9. Maryša
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vyprávěcí způsoby: přímá řeč, někdy nepřímá a nevlastní přímá
Typy promluv: monology, dialogy
Jazykové prostředky: lidový jazyk (hanácké, slovácké, brněnské nářečí – mó ženo, budó…), scénické poznámky (dokreslují děj), každá z postav promlouvá trochu jinak – z toho cítíme jejich postavení
III. část:
Jazykové prostředky a jejich fce ve výňatku: ?
Tropy a figury a jejich fce ve výňatku: ?
Literárněhistorický kontext:
O autorech:
Žili u Brna
Novináři
Starší – Alois – zodpovědný, staral se o rodinu, studoval učitelství
Mladší – Vilém – umělecky založený, překladatel, spisovatel, novinář, psal do Ruchu i Lumíru, duševní choroby -> sebevražda
Další díla autorů:
Vilém Mrštík: Santa Lucia, Pohádka máje
Alois Mrštík: Dobré duše, Rok na vsi
Kontext tvorby autorů: vrcholné dílo; střípky různých osudů žen spojené dohromady v jeden příběh -> typizace, psali společně
Literární / obecně kulturní kontext:
Další autoři: Alois Jirásek (Staré pověsti české, F. L. Věk), Gabriel Preissová – drama (Gazdina roba, Její pastorkyňa), Karel Václav Rais (Zapadlí vlastenci), Teréza Nováková (Jan Jílek), Ladislav Stroupežnický – drama (Naši furianti); Sendhal (Červený a černý), Honoré de Balzac romantismus a realismus (Lidská komedie), N. V. Gogol romantismus a realismus (Revizor), Tolstoj (Vojna a mír), Charles Dickens (David Copperfield), Dostojevskij (Zločin a trest)
Století, ve kterém tvořili: 80. – 90. léta 19. stol
Literární a kulturní zařazení: Kritický realismus = realistické drama (střed pozornosti = člověk v konkrétní jeho podobě a se souvislostmi, obyčejný, často z nejnižších vrstev společnosti, zesílená kritika nedostatků člověka, lidovost, historická věrnost, pravdivý obraz světa)