Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Bohumil Hrabal - Postřižiny

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.19 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Básnické skupiny, které se představily na podzim 1947 v umělecké besedě:

    • Ohnice – k Ortenovi; sborník Ohnice; např. Kamil Bednář, Zdeněk Urbánek, Bohuslav Březovský

    • Mladí katolíci – časopis Akord, Vyšehrad; Vladimír Vokolek, Ivan Slavík, Zdeněk Rotrekl

    • Syntetický realismus – Jiří Hájek, Ivan Skála, Vlastimil Školaudy

    • Skupina kolem Mladé fronty – Oldřich Kryštofek, Jaromír Hořec, František Listopad

    • Skupina Ra – sborník Skupina Ra; Ludvík Kundera, Zdeněk Lorenz, Oldřich Wenzl

    • Skupina 42 – Ivan Blatný (sb. Tento večer, Hledání přítomného času), Jiří Kolář (sb. Dny v roce, experimentální sb. Prometheova játra), Josef Kainar (sb. Nové mýty, Moje blues)

  • Mimo b. skupiny:

    • Oldřich Mikulášek (sb. Ortely a milosti, Šokovaná růže)

    • Jan Skácel (sb. Kolik příležitostí má růže, Hodina mezi psem a vlkem, soubor fejetonů Jedenáctý bílý kůň)

  • Generace května:

    • Miroslav Holub – Denní služba, Achilles a želva, Slabikář (b. Óda na radost), Jdi a otevři dveře (b. Pes v lomu), Beton, Naopak, …

    • Karel Šiktanc, Jiří Šotola, Miroslav Florian, …

  • Mladší generace básníků

    • Josef Hanzlík

    • Ivan Wernish – sb. Kam letí nebe, Těšení, Zimohrádek, Dutý břeh, Loutky, výbory Žil-nebyl, zasuté zahrady, …

    • Jiří Gruša

    • Petr Kabeš

    • Pavel Šrut

    • Milan Nápravník

    • Antonín Brousek

    • Václav Hrabě

    • Jiří Suchý

    • Jan Vodňanský

    • Jiří Kolář

    • Bohumila Grögerová

    • Josef Hiršal

    • Emil Juliš

    • Miloslav Topinka

    • Vladimír Burda

  • 80. léta

    • Jiří Rulf

    • Michal Ajvaz

    • Miloslav Huptych

    • Zdena Bratršovská

    • Sylva Fischerová

    • Jáchym Topol (sb. Miluji tě k zbláznění)

    • Undergroundová tvorba:

      • Egon Bondy – Pražský život, Bez paměti by se žilo lépe

      • Ivan Martin Jirous – sb. Magorovy labutí písně

  • Bohumil Hrabal

    • * Brno – Židenice - + Praha

    • Dětství prožil v Nymburku (jeho adoptivní otec zde byl správce pivovaru; členem rodiny se stal i strýc Pepin, který prý „jednou přijel na 14 dní na návštěvu a bylo z toho skoro 40 let‘‘, strýc Pepin = 1. Hrabalova múza)

    • V Nymburku absolvoval gymnázium

    • V Praze studoval práva, sledoval pražský kulturní život (přitahoval ho surrealismus a filosofie Ladislava Klímy – expresionismus)

    • Po uzavření vysokých škol vystřídal řadu zaměstnání – pracoval v pivovaru, byl skladníkem, úředníkem notářství, sloužil na železnici (od dělníka na trati až po výpravčího)

    • Po válce dokončil studium práv; znovu vyzkoušel řadu zaměstnání – obchodní a pojišťovací agent, kulisák v tehdejším divadle S. K. Neumanna, dělník v kladenských hutích (těžký úraz), po uzdravení pracoval jako balič papíru ve sběrných surovinách (zde poznal pana Pritla – druhá H. múza)

    • Od 1962 pouze lit činnost

    • Většinu života prožil v Praze a na své chatě v Kersku na Nymbursku

    • V jeho tvorbě se spojuje oficiální, samizdatový a exilový proud č. lit.; jeho text mají mnoho variant, často své náměty několikrát zpracovával – bral zřetel na tlak politických poměrů

    • Typické rysy Hrabalových próz:

      • Zobrazuje prostého člověka; jeho hrdinové = většinou lidé z okraje spol., lidé staří, nemocní, fyzicky postižení, ztroskotanci, smolaři; nejsou příkladní, ale jsou hluboce lidští; mají jednoduchou živ. filosofii – prostě chtějí žít, jsou posedlí životem → „pábitelé‘‘ (pábit = dělat něco s vášnivým zaujetím, být posedlý zážitky); v životě Hrabalových hrdinů se stýká směšné s tragickým (→ satirická groteska); H. postavy cítí potřebu lidské soudržnosti; hl. nástroj jejich komunikace s ostatními lidmi – hovor, vypravování; často jsou to mluvkové, žvanilové, vychloubači, kteří přehánějí, vymýšlejí si (nejsou to lži v pravém slova smyslu, ale náhražky života, jediná možnost seberealizace); u většiny jeho hrdinů najdeme hluboko na dně duše smutek, bolest nebo neočekávanou citovou ryzost, hlubokou živ. moudrost = „perlička na dně‘‘

      • Většina jeho próz je bezsyžetová (nemá souvislý děj), ale jednotlivé epizody, vložené příběhy a historky jsou značně dějové (→ J. Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války)

      • Jeho povídky, novely a specifické lyrizované prózy tematicky čerpají z dětských zážitků v rodinném prostředí, z doby německé okupace a z života v bohémské Praze a polabském Kersku

      • V jeho díle: prvky poetismu i realismu, surrealismu i naturalismu; pevná kompozice x metoda proudu vědomí a asociativního řetězení motivů, metoda koláže – automatický záznam (vliv dadaismu a surrealismu) , metoda filmového střihu

      • Užití kontrastů: hrůza – naděje, krutost – něha, krása – ošklivost

      • Poetizace všednosti: popisuje „vznešené‘‘ vedle „nízkého‘‘ (např. užije metaforu vedle hospodských výrazů)

      • Osobitý jazyk – expresivnost: hovorový jazyk, obecná čeština, slang, vulgarismy, poetismy

      • Erotika, černý humor, ironie, groteskno

    Témata, do kterých materiál patří