České divadlo 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Ø Balada z hadrů
Ø Rub a líc
Ø Pěst na oko
roku 1938 divadlo uzavřeno. Hlavní představitelé emigrují do USA. Po válce se vracejí do ČSR.
Od 50. let žil Voskovec trvale v USA.
Werich vystupuje v divadle ABC s Miroslavem Horníčkem
D34-41
- zakladatelem: Emil František Burian
- propojuje mluvené slovo, tanec a využívá filmové projekce. Specifickým rysem je recitace.
repertoár:
1. klasické hry: Shakespeare, Klicpera
2. dramatizace poezie a prózy: Máj (Mácha), Krysař (Dyk), Švejk (Hašek)
3. hry inspirované lidovou poezií: Vojna
v roce 1941 přerušena činnost divadla gestapem. Zakladatel byl odvlečen do konc. tábora. Po válce se vrací a obnovuje tradice. Později divadlo E. F. Buriana
4. Dramatická tvorba po roce 1945
1. poválečné drama 1945-48
Jan Drda
Ø Hrátky s čertem - hra, která znamená počátek nové éry českého dramatu po osvobození
- pohádková hra, ve které vysloužilý voják Martin Kabát přemáhá peklo, symbolické vyjádření boje člověka s fašismem
V+W
Ø divotvorný hrnec - americký muzikál, který měl po válce obnovit tradice Osvobozeného divadla. Werich v něm ztvárnil roli vodníka Čochtana
2. drama od února 1948 - pol. 50. let
- únorový převrat znamená úpadek divadla. V dramatu se prosazuje socialistický realismus.
Miloslav Stehlík
Ø Mordová rokle - dílo vracející se k 2. světové válce
3. drama od 2. pol. 50. let - 60. let
- autoři se zabývají problémy doby
Vítězslav Nezval
Ø Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou - varování lidstva před zbrojením a atomovou válkou.
František Hrubín
Ø Křišťálová noc - zabývá se sobeckým postojem k životu, omezeností, lhostejnosti a vnitřní prázdnoutou
Ø Srpnová neděle - zamyšlením nad vyprazdňováním lidských vztahů. Na pouti o srpnové neděli se postavy nejsou schopny dorozumět.
4. drama 60. let, Divadla malých forem a Absurdní drama
a) Divadla malých forem
- navazují na tradice osvobozeného divadla
- spojují několik různých druhů umění
Reduta
- představitelé: Jiří Suchý, Ivan Vyskočil
- využívá text-appeal - divadlo vznikající přímo před divákem, herci komunikují s diváky, volně improvizují pásmem písniček, scének a vyprávění.
Divadlo na zábradlí
- zakládají J. Suchý a I. Vyskočil.
- repertoárem byly hry Ladislava Fialky, a první absurdní hry Václava Havla
Ivan Vyskočil
- otec netradičního typu divadel
Ø Kdyby tisíc klarinetů - protiválečná hra, kde se zbraně změní na hudební nástroje.
Ø Haprdáns (Hamlet Princ DÁnský)
Semafor
- SEdm MAlých FORem, spojení různých druhů umění a postupů
- představitelé: Jiří Suchý, Jiří Šlitr, Jitka Molavcová
- hudebně zábavné divadlo věnující se osobitému českého muzikálu a hudební komedii formou kabaretu.
Ø Člověk z půdy
Ø Jonáš a tingl-tangl
Ø Kytice
Divadlo Járy Cimrmana
- představitelé: Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak
- založeno na vytvořené fiktivní postavě Járy Cimrmana, představujícího vševěda a vynálezce.