Karel Jaromír Erben - Kytice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Karel Jaromír Erben-Kytice
Literárně-historický kontext
20. - 40. léta 19. století, vrchol Národního obrození, český romantismus
Literatura se zaměřovala na obnovu národní identity
Doba revolucí (1830 Velká francouzská revoluce, 1848 revoluční rok v Evropě)
Jediným opravdovým romantickým autorem byl Mácha
Literatura si klade vyšší cíle než jen bavit čtenáře
Autor
Básník, historik, sběratel lidové slovesnosti, překladatel, novinář
Pocházel z 9 dětí (dospělosti se dožil jen on a jeho sestra)
Vystudoval práva a filozofii (v době studia s seznámil s Františkem Palackým – spolupracovali celý život)
Byl redaktorem v Pražských novinách
Celý život pronásledován nemocemi a starostmi o zajištění rodiny
neuznával vzpoury proti osudu, uctíval daný řád, v jeho básních se objevují témata viny a trestu (trest je samozřejmý po každém provinění)
křesťanské hodnoty: důraz na rodinu (vodník, polednice), Morální provinění (poklad, svatební košile)
Literární druh: poezie
Literární žánr: sbírka baladických básní (dramatický pochmurný děj, tragický konec, dialog-zvyšuje dramatičnost)
Téma: hrůzný děj, vina, za špatné věci přijde trest, otázka mezilidských vztahů
Motiv: strach z nadpřirozených bytostí, mezilidské vztahy většinou mezi matkou a dcerou, vina a vysoký trest, smrt, les, nenávist
Kompozice: balady jsou psány tak, aby byly zrcadlově shodné (první a poslední, druhá a předposlední)
Jazyk: tehdejší spisovný jazyk, časté personifikace, zdrobněliny, přímá řeč, knižní výrazy
Časoprostor: České země, venkov, temná neurčitá místa (kostely, hřbitovy, lesy), 19. století pravděpodobně
Další autoři: Božena Němcová (Babička), K.H. Mácha (Máj)
Děj
Kytice
Postavy: Děti, matka (mateřídouška)
Děj: Děti chodí na hrob své matky, která zemřela. Chybí jim a často ji hledají. Matka se převtělí v kvítek, což děti poznají a nazvou ho mateřídouška. Matka je v této básni metaforou pro vlast a děti představují národ.
Poklad
Postavy: Matka, dítě
Děj: Žena jde s dítětem na Velký pátek do kostela. Nachází jeskyni, která je plná zlata a stříbra, bere ho po kupách a aby unesla co nejvíce, tak nechá dítě ve skále. Když ale vyjde ven, tak se drahé kovy promění v kámen a hlínu a skála s dítětem zmizí. Žena se celý rok kaje. Po roce se skála opět otevře a matka se znovu setká se svým dítětem
Svatební košile
Postavy: Osamělá dívka, její přítel, který vstane z mrtvých
Děj: Dívka čeká na návrat svého milého z vojny. Modlí se a přeje si, aby se vrátil, a pokud se nevrátí, tak ať radši zemře. Tři roky zasévala len, bělila plátno a šila z něj svatební košile. Když se její milý objeví, tak jí vezme na hřbitov. Dívka cestou zahodí modlící knížky, růženec a křížek po matce. Na hřbitově pochopí, že je její muž mrtvý a chce si ji vzít do svého hrobu. Dívka mu uteče a schová se do márnice, kde přečká noc. V noci se jí snaží zmocnit mrtvoly, ale díky víře a svatým slovům, které odříkává, se k ní nedostanou. Nakonec zakokrhá kohout a ona je s příchodem nového dne zachráněna