Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PL - Krysař

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.08 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

STRUKTURA ÚSTNÍ ZKOUŠKY = ČÁST A

1. ANALÝZA VÝŇATKU Z UMĚLECKÉHO DÍLA

  1. uvést aktéry ukázky a specifikovat jejich roli v celém příběhu

- Krysař: jeho cílem je vyhubit krysy, ale zamiluje se a pak zabije celé město včetně sebe

- Agnes: zamiluje se, otěhotní a skočí z kopce

  1. zařadit ukázku do kontextu celého díla

- začátek

  1. určit literární žánr a druhu, formu vyprávěcího postupu

- žánr: epika

- druh: historická novela

- forma: próza

  1. charakterizovat vypravěče textu

- er-forma

- rozebírá a sleduje jednání všech postav

  1. najít v textu příznakové jazykové prostředky

- archaismy, hovorové, knižní, citově zabarvené, odborné

  1. námět a idea díla

- láska a pomsta

  1. místo a doba děje příběhu

- místo: město Hammeln

- doba: středověk

  1. další postavy a jejich význam v koncepci příběhu

- dlouhý Kristián = miloval naivně Agnes, nepřítel Krysaře

- Sepp Jörgen = jeho opožděnost mu zachránila život

2. OBECNĚ KULTURNÍ A LITERÁRNĚHISTORICKÝ KONTEXT DÍLA

  1. zařadit tvorbu autora do kontextu české literatury

- Česká moderna a Anarchističtí buřiči

  1. vyjmenovat další díla autora

- Satiry a sarkasmy, Zlý vítr, Posel

  1. uvést jména a díla autorových vrstevníků

- František Geller: Don Juan, Radosti života

- Karel Toman: Měsíce, Pohádky krve

- Fráňa Šrámek: Života bído, Léto

  1. charakterizovat dobu, v níž autor tvořil

- Česká moderna

: mladočeši

: odklonila se od lumírovců a ruchovců

- Anarchističtí buřiči

: byli proti církvi a vojenství

: sblížit literaturu se životem

: odpor ke společnosti

: pesimismus

  1. vyjmenovat a charakterizovat literární směry spojované s daným literárně-historickým obdobím

- posílení lyričnosti a hudebnosti verše

- intimní a přírodní poezie

- náznaky

- popisování emocí a nálad = marnost, nuda, zklamání, beznaděj

OTÁZKY A ÚKOLY K TEXTU = ČÁST B

  1. Zařaďte výňatek do kontextu celého díla.

- konec

  1. Dovyprávějte zbytek příběhu. Jakou spatřujete symboliku v přeživších osobách?

- Sepp uslyší pláč dítěte tak jde k němu, ale pořád nikde nikdo. Vezme dítě do náruče

a uslyší pískot píšťaly tak jde na horu, že skočí, ale pláč dítěte ho probudí a on se

odebere pryč ho vychovávat.

  1. Víte, kdo je vypravěčem příběhu.

- vševědoucí vypravěč

  1. Jakými prostředky autor navozuje atmosféru tajemna, strach … příklady najděte v textu. Pojmenujte tyto umělecký prostředek.

- nevím

  1. Z hlediska stylistického – o jaký postup se v ukázce jedná.

- vyprávěcí

  1. Jaký druh vět v textu převažuje.

- oznamovací

  1. V poslední větě ukázky určete slovní druhy.

- jindy: příslovce

- této: zájmeno

- doby: podstatné jméno

- bylo: sloveso

- zde: příslovce

- živo: sloveso

- dnes: příslovce

- ani: spojka

- člověka: podstatné jméno

  1. U podtrženého přísudku určete osobu, číslo, způsob, čas, rod. = BYLY PUSTY.

Témata, do kterých materiál patří