PL - Krysař
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
STRUKTURA ÚSTNÍ ZKOUŠKY = ČÁST A
1. ANALÝZA VÝŇATKU Z UMĚLECKÉHO DÍLA
uvést aktéry ukázky a specifikovat jejich roli v celém příběhu
- Krysař: jeho cílem je vyhubit krysy, ale zamiluje se a pak zabije celé město včetně sebe
- Agnes: zamiluje se, otěhotní a skočí z kopce
zařadit ukázku do kontextu celého díla
- začátek
určit literární žánr a druhu, formu vyprávěcího postupu
- žánr: epika
- druh: historická novela
- forma: próza
charakterizovat vypravěče textu
- er-forma
- rozebírá a sleduje jednání všech postav
najít v textu příznakové jazykové prostředky
- archaismy, hovorové, knižní, citově zabarvené, odborné
námět a idea díla
- láska a pomsta
místo a doba děje příběhu
- místo: město Hammeln
- doba: středověk
další postavy a jejich význam v koncepci příběhu
- dlouhý Kristián = miloval naivně Agnes, nepřítel Krysaře
- Sepp Jörgen = jeho opožděnost mu zachránila život
2. OBECNĚ KULTURNÍ A LITERÁRNĚHISTORICKÝ KONTEXT DÍLA
zařadit tvorbu autora do kontextu české literatury
- Česká moderna a Anarchističtí buřiči
vyjmenovat další díla autora
- Satiry a sarkasmy, Zlý vítr, Posel
uvést jména a díla autorových vrstevníků
- František Geller: Don Juan, Radosti života
- Karel Toman: Měsíce, Pohádky krve
- Fráňa Šrámek: Života bído, Léto
charakterizovat dobu, v níž autor tvořil
- Česká moderna
: mladočeši
: odklonila se od lumírovců a ruchovců
- Anarchističtí buřiči
: byli proti církvi a vojenství
: sblížit literaturu se životem
: odpor ke společnosti
: pesimismus
vyjmenovat a charakterizovat literární směry spojované s daným literárně-historickým obdobím
- posílení lyričnosti a hudebnosti verše
- intimní a přírodní poezie
- náznaky
- popisování emocí a nálad = marnost, nuda, zklamání, beznaděj
OTÁZKY A ÚKOLY K TEXTU = ČÁST B
Zařaďte výňatek do kontextu celého díla.
- konec
Dovyprávějte zbytek příběhu. Jakou spatřujete symboliku v přeživších osobách?
- Sepp uslyší pláč dítěte tak jde k němu, ale pořád nikde nikdo. Vezme dítě do náruče
a uslyší pískot píšťaly tak jde na horu, že skočí, ale pláč dítěte ho probudí a on se
odebere pryč ho vychovávat.
Víte, kdo je vypravěčem příběhu.
- vševědoucí vypravěč
Jakými prostředky autor navozuje atmosféru tajemna, strach … příklady najděte v textu. Pojmenujte tyto umělecký prostředek.
- nevím
Z hlediska stylistického – o jaký postup se v ukázce jedná.
- vyprávěcí
Jaký druh vět v textu převažuje.
- oznamovací
V poslední větě ukázky určete slovní druhy.
- jindy: příslovce
- této: zájmeno
- doby: podstatné jméno
- bylo: sloveso
- zde: příslovce
- živo: sloveso
- dnes: příslovce
- ani: spojka
- člověka: podstatné jméno
U podtrženého přísudku určete osobu, číslo, způsob, čas, rod. = BYLY PUSTY.