Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13. Petr a Lucie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

13. Petr a LucieRomain Rolland

Analýza uměleckého textu:

I. část:

  • Zasazení výňatku do kontextu díla: ?

  • Téma: nešťastná láska za 1. sv. v., touha po životě za války, protest proti válce, život lidí za války

  • Motiv: láska, válka, kostel, mládí, jaro

  • Časoprostor: konec 1. sv. v. (1918), od středy (30.ledna) až do Velkého pátku (29.března) o Velikonocích, Francie (Paříž), kostel

  • Kompoziční výstavba: chronologická

  • Druh / žánr: epika / novela (protiválečná)

II. část:

  • Vypravěč/lyrický subjekt: er-forma, vševědoucí vypravěč (sám autor)

  • Postavy a jejich charakteristika:

Petr Aubier – 18-letý chlapec, pochází z bohaté měšťanské rodiny, je nevinný, nenávidí válku; do Lucie se zamiluje na první pohled; milý, upřímný, uzavřený; mladý a nedokáže zapadnout do společnosti; snílek, co žije snadný život; často se rozčiluje nad světem

Lucie - pochází z chudé rodiny; dcera tovární dělnice, živí se malováním obrázků; nemá matku (chybí jí, ale dokáže udržet stesk), má těžký život; vnímá svět reálněji oproti Petrovi; nezajímá se o budoucnost, žije přítomností; baví ji život, skromná

Filip - Petrův bratr; srdečný a vstřícný; jde do války, jeho život je obětován

  • Vyprávěcí způsoby: přímá řeč, nevlastní přímá řeč, polopřímá řeč, nepřímá řeč

  • Typy promluv: dialogy, monology, pásmo vypravěče

  • Jazykové prostředky: symbolismus (holčička se zrzavými vlasy -> symbol špatné události), personifikace, kontrast (láska x válka), řečnické otázky

III. část:

  • Jazykové prostředky a jejich fce ve výňatku: ?

  • Tropy a figury a jejich fce ve výňatku: ?

Literárněhistorický kontext:

  • O autorovy:

    • Francie

    • Prozaik, dramatik, esejista, hudební kritik

    • Dostal Nobelovu cenu (1915) – za román Jan Kryštof

    • Studoval V Římě a Paříži

    • Profesorem hudby na pařížské Sorbonně

    • Proti válce, fašismu, nacistickým snahám o okupaci

    • Další autorova díla: divadelní hry (ovlivnila ho velká fr. revoluce): Divadlo Revoluce, Hra lásky a smrti; romány: monografie – Život Tolstého, Život Michelangelův, Život Beethovenův, Život Gándhýho; fiktivní – Jan Kryštof (psáno formou ‚,řeka‘‘), Okouzlená duše (styl ,,řeka‘‘)

  • Kontext autorovy tvorby: vydáno roku 1920. V díle se částečně promítá i autorův osobní zážitek. Při bombardování Paříže na Velký pátek roku 1918 mu zemřela žena spolu s několika jeho dalšími přáteli.

  • Literární / obecně kulturní kontext:

Další autoři: VB – John Galsworthy (Sága rodu Forsytů), James Joyce (Odysseus), George Bernard Shaw (Pygmalion); Francie – Antoine de Saint-Exupéry (Malý princ); Německo – Erich Maria Remarque (Na západní frontě klid); Čechy – Franz Kafka (Proměna); USA – Ernest Hemingway (Stařec a moře, Sbohem armádo), John Steinbeck (O myších a lidech)

Století, ve kterém tvořil: 1. pol. 20. stol.

Témata, do kterých materiál patří