Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MODLITBA PRO KATEŘINU HOROVITZOVOU – ARNOŠT LUSTIG
rok vydání – 1964
literární druh – epika
literární žánr – psychologické novela
literární forma – próza
literární směr – 2. vlna poválečné prózy
téma – snaha přežít nebo alespoň zemřít důstojně
motiv – lest, odpor, holokaust, začarovaný kruh
čas – rok 1943
prostor – zčásti v koncentračním táboře Osvětimi, zčásti ve vlaku do Hamburku
vypravěč – er-forma (vševěoucí)
vyprávěcí způsob – chronologický
vnější kompozice – 3 číslované části: 1. Osvětim, 2. vlak, 3. opět Osvětim
efekt (bludného) kruhu – podporuje pocit čtenáře, že skupina nemá šanci uniknout
typy promluv – přímá řeč, monology, dialogy
jazyk – spisovný jazyk, zastaralé tvary, fráze a dvojsmysly (Brenský), rčení a pořekadla, řečnické otázky (manipulace), cizí jazyk pouze (hebrejština)
Postavy
Kateřina Horovitzová – krásná 19letá židovská tanečnice, má černé vlasy, je hrdá a statečná, většinou působí pasivně (proto se ani nepovažuje za hlavního hrdinu), na závěr se jako jediná pokusí vzepřít nacistům, má symbolickou funkci (představuje motiv ženy – tragické hrdinky)
Bedřich Brenske – nacistický manipulátor, důstojník SS, výřečný, je hlavním „hrdinou“ – v knize je mu věnováno nejvíce prostoru (nejvíce mluví)
Herman Cohen – mluvčím skupiny, snaží se zachránit Kateřinu, je rozumný, statečný, ale nakonec se podřídí příkazům Němců
krejčí – vězeň, dělá oblečení pro Cohena a Kateřinu, Kateřině se snaží pomáhat, nechává ji napsat vzkaz pro rodinu na dno kufru, za trest je přiřazen ke sonderkomandu
rabín Dajem – vězeň, oddá Kateřinu a Cohena, a přitom jim zpívá modlitbu za mrtvé (tím ji předává vzkaz, že je její rodina po smrti), v závěru spaluje jejich těla
Rapport-Lieben – jako první si uvědomil, že je Brenske nenechá přežít – spojilo se mu to s jeho prací na jatkách, došlo mu, že jdou na porážku (stejně jako zvířata), snažil se nacistům vzepřít, byl však zastřelen
Schilinger – důstojník, který poručí Kateřině, aby se svlékla, na závěr ho Kateřina zabíjí jeho vlastní zbraní
Literárně-historický kontext
2. vlna poválečné prózy – 50.-60. léta
reakce autorů na válku a její hrůzy s odstupem
větší míra psychologické analýzy
Další informace
sonderkomando – vybraní vězni, kteří museli nahánět vězně do plynové komory a následně uklízet jejich mrtvá těla)
Lustig v díle poukázal na nelidskost fašismu, která gradovala ve vyhlazovacích táborech (zde konkrétně v Osvětimi)
ukázal, proč se většina k smrti odsouzených vězňů nevzchopila k odporu – doufali v náhodu, ve výjimku, ve štěstí –> proto zemřeli
fašismus dokázal Němce ve vyhlazovacích táborech změnit tak, že pod vlivem ideologie nevnímali Židy jako lidské bytosti, nekalkulovali ani s jejich strachem, bolestmi, ani s tím, že by měli dodržet slovo jim dané
adaptace: film