Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.02 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

MODLITBA PRO KATEŘINU HOROVITZOVOU – ARNOŠT LUSTIG

  • rok vydání – 1964

  • literární druh – epika

  • literární žánr – psychologické novela

  • literární forma – próza

  • literární směr – 2. vlna poválečné prózy

  • téma – snaha přežít nebo alespoň zemřít důstojně

  • motiv – lest, odpor, holokaust, začarovaný kruh

  • čas – rok 1943

  • prostor – zčásti v koncentračním táboře Osvětimi, zčásti ve vlaku do Hamburku

  • vypravěč – er-forma (vševěoucí)

  • vyprávěcí způsob – chronologický

  • vnější kompozice – 3 číslované části: 1. Osvětim, 2. vlak, 3. opět Osvětim

  • efekt (bludného) kruhu – podporuje pocit čtenáře, že skupina nemá šanci uniknout

  • typy promluv – přímá řeč, monology, dialogy

  • jazyk – spisovný jazyk, zastaralé tvary, fráze a dvojsmysly (Brenský), rčení a pořekadla, řečnické otázky (manipulace), cizí jazyk pouze (hebrejština)

Postavy

  • Kateřina Horovitzová – krásná 19letá židovská tanečnice, má černé vlasy, je hrdá a statečná, většinou působí pasivně (proto se ani nepovažuje za hlavního hrdinu), na závěr se jako jediná pokusí vzepřít nacistům, má symbolickou funkci (představuje motiv ženy – tragické hrdinky)

  • Bedřich Brenske – nacistický manipulátor, důstojník SS, výřečný, je hlavním „hrdinou“ – v knize je mu věnováno nejvíce prostoru (nejvíce mluví)

  • Herman Cohen – mluvčím skupiny, snaží se zachránit Kateřinu, je rozumný, statečný, ale nakonec se podřídí příkazům Němců

  • krejčí – vězeň, dělá oblečení pro Cohena a Kateřinu, Kateřině se snaží pomáhat, nechává ji napsat vzkaz pro rodinu na dno kufru, za trest je přiřazen ke sonderkomandu

  • rabín Dajem – vězeň, oddá Kateřinu a Cohena, a přitom jim zpívá modlitbu za mrtvé (tím ji předává vzkaz, že je její rodina po smrti), v závěru spaluje jejich těla

  • Rapport-Lieben – jako první si uvědomil, že je Brenske nenechá přežít – spojilo se mu to s jeho prací na jatkách, došlo mu, že jdou na porážku (stejně jako zvířata), snažil se nacistům vzepřít, byl však zastřelen

  • Schilinger – důstojník, který poručí Kateřině, aby se svlékla, na závěr ho Kateřina zabíjí jeho vlastní zbraní

Literárně-historický kontext

  • 2. vlna poválečné prózy – 50.-60. léta

  • reakce autorů na válku a její hrůzy s odstupem

  • větší míra psychologické analýzy

Další informace

  • sonderkomando – vybraní vězni, kteří museli nahánět vězně do plynové komory a následně uklízet jejich mrtvá těla)

  • Lustig v díle poukázal na nelidskost fašismu, která gradovala ve vyhlazovacích táborech (zde konkrétně v Osvětimi)

  • ukázal, proč se většina k smrti odsouzených vězňů nevzchopila k odporu – doufali v náhodu, ve výjimku, ve štěstí –> proto zemřeli

  • fašismus dokázal Němce ve vyhlazovacích táborech změnit tak, že pod vlivem ideologie nevnímali Židy jako lidské bytosti, nekalkulovali ani s jejich strachem, bolestmi, ani s tím, že by měli dodržet slovo jim dané

  • adaptace: film

Témata, do kterých materiál patří